Økonomi, markedsføring og jus BB03

Læringsmål

Emnet skal gi grunnleggende kunnskap i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt en oversikt over bedriften som en økonomisk enhet. Studenten skal få forståelse for begrepene utgift, kostnad, inntekt, samt eiendeler, egenkapital og gjeld. Det vil bli lagt stor vekt på å vise sammenhengende mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse. Emnet omhandler også markedsføring og studenten skal bli kjent med sentrale problemstillinger og metoder, samt markedsføringens virkeområde. Innen delemnet jus skal studenten gjøres kjent med aktuelle lover innen kjøp, salg og markedsføring mot forbruker, samt arbeidsrett.

Innhold

Faglige elementer som dekkes (økonomi)

  • Kostnads- og inntektsteori
  • Kalkulasjon og driftsregnskap
  • Kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • Optimalisering under gitte forutsetninger

Faglige elementer som dekkes (markedsføring)

  • Markedsføringens oppgaver
  • Historisk utvikling
  • Grunnleggende definisjoner og begrep
  • Marekdsføringsledelse og strategisk planlegging
  • Kjøpsatferd
  • Segmentering, marknadsanalyse og prognoser
  • Markedsstrategier
  • Produkt- og merkevarestrategier
  • Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
  • Strategier for prissetting, distribusjon og marknadskommunikasjon
  • Faglige elementer som dekkes (Jus)
  • Regler om kjøp og salg
  • Kjøpsloven og Kredittkjøpsloven
  • Avtaleloven
  • Vergemålsloven
  • Angrefristloven
  • Pris- og pristiltaksloven.
  • Regler om markedsføring, herunder markedsføringsloven.
  • Regler om forholdet mellom arbeidsgiver/arbeidstaker.

Økonomi

Kompendium deles ut av foreleser.

Organisering

Undervisningen foregår med klasseromsundervisning.

Antall timer: 105

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen: 4 timer (bokstavkarakterer A-E, F = ikke bestått)

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 10.05.2010