167 Bedriftsøkonomi, Porsgrunn, årsstudium

Målgruppe og opptakskrav

Det 1-årige studiet i bedriftsøkonomi vil kunne danne et grunnlag for:

  • personer som har annen høyere utdanning og som ønsker en kortere, men helskapelig videreudanning innen økonomi og administrasjon,
  • personer som ønsker å ta et stduium innen økonomi og administrasjon i kombinasjon med jobb,
  • personer som ønsker oppdatering eller nye kunnskapar innenfor bestemte emne eller fag,
  • personer med sammensatt utdanning som gjennom supplement av deler av studiet, vil kunne oppnå en grad eller tittel.

Mål for studieprogrammet

Målet er at utdanningen skal kvalifisere kandidatene til å utføre administrative funksjoner innenfor det økonomiske og administrative fagfeltet i privat eller offentlig sektor.

Dette målet skal en nå ved:

  • problembasert læring og aktiv bruk av IKT som skal gi kunnskaper om og forståelse for alle vesentlige økonomiske og administrative fagområde,
  • innsikt i nye økonomiske sammenhenger, sentrale beslutningsproblem, miljøsikring og etikk,
  • kvalifisering for videre studium

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Ny fagblokk
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
6000 Bedriftsøkonomisk analyse og regnskap 7,50 O 7,5  
6001 Matematikk 7,50 O 7,5  
6002 Markedsføring 7,50 O 7,5  
6003 Informasjonsbehandling 7,50 O 7,5  
6004 Finansregnskap med analyse 7,50 O   7,5
6005 Statistikk I 7,50 O   7,5
6007 Mikro- og markedssøkonomi 7,50 O   7,5
6006 Forretningsjus 7,50 O   7,5
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studieplanen for 1-årig studium i bedriftsøkonomi er den samme som første studieår i 2-årig høgskolekandidatstudium i økonomi og administstrasjon og 3-årig bachelorstudium i økonomi og administrasjon.

Studiet er 1-årig og gir 60 studiepoeng.

Studiet er delt opp med 30 studiepoeng pr semester og i emne som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-8 undervisningstimer pr uke.

Det blir tatt forbehold om endringer i studieplanen.

Arbeids- og læringsformer

Det vil bli benytta varierte arbeids- og undervisningsformer i emna som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databasert modellverktøy.

Vurderingsformer

Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emne i studiet skal evalueres. Høgskolen vil benytte varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010