895 Innovasjon og entreprenørskap, bachelor
Målgruppe og opptakskrav
Studiet retter seg mot alle som ønsker mer kunnskap om innovasjon og prosessene bak. En stor del av studiet er prosjektarbeid der studentene arbeider sammen i grupper med egne ideer eller andres og problemstillinger. Studentene vil etter avslutta studium ha gode forutsetninger for å starte egen virksomhet eller arbeide med nyskaping i etablerte virksomheter.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene solide kunnskaper innen forretningsutvikling og de fag og emner som støtter opp om slike prosesser. Entreprenørskap som samfunnsfenomen blir også diskutert.
Videre studiemuligheter
Studiet kvalifiserer for videre masterstudium i inn- og utland.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Ny fagblokk
|
Studiet er knyttet opp mot 3-årig bachelorstudium i økonomi og administrasjon, og en del av emnene er felles med dette studiet. Studiet har og felles emner med andre studium ved høgskolen.
Hele studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester. Studiet gir tittelen Bachelor i innovasjon og entreprenørskap.
Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-8 undervisnings- og veiledningstimer pr uke. Hvert emne gir studiepoeng som svarer til den arbeidsmengda emnet krever.
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å passe på at en velger rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.
Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet og må sees på som obligatoriske. Studentene må regne med å betale hele eller deler av disse ekskursjonene selv.
Det blir tatt forbehold om endringer i studieplanen.
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databasert modellverktøy.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte mest mulig praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret vil det være mulig å velge mellom en praktisk variant og to mer teoretiske varianter. Studier/praksis i 4. eller 5. semester kan foregå i utlandet.
Vurderingsformer
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen vil benytte varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010