Internasjonal markedsføring, bachelor

Målgruppe og opptakskrav

Studiet retter seg mot alle som ønsker en økonomisk/administrativ utdanning med spesiell vekt på internasjonal markedsføring. Studiet vil passe godt for alle som ønsker å arbeide i ulike stillinger i bedrifter som arbeider internasjonalt. Studiet vil videre passe godt i kombinasjon med andre utdanninger i Norge og i utlandet.

Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene solide kunnskaper innen økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring. Spesialiseringsfag vil gi studentene innsikt i markedsføring i internasjonale omgivelser, rammevilkår for internasjonal handel og tverrkulturell forståelse.

Videre studiemuligheter

Studiet kvalifiserer for videre studium i inn- og utland.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Ny fagblokk
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
6002 Markedsføring 7,50 O 7,5          
6003 Informasjonsbehandling 7,50 O 7,5          
6051 Internasjonal politikk og
samfunnsforhold
7,50 O 7,5          
6010 Organisasjonsfag I 7,50 O 7,5          
6042 Innføring i økonomi 15,00 O   15        
6006 Forretningsjus 7,50 O   7,5        
6052 Internasjonale forretningsforhold 7,50 O   7,5        
6011 Samfunnsvitenskapelig metode 7,50 O     7,5      
6048 Markedskommunikasjon 7,50 O     7,5      
6020 Forretningsengelsk 15,00 O     7,5 7,5    
xxxx Valgemne 7,50 V     7,5      
6053 Distribusjonskanaler 7,50 O       7,5    
6054 Logistikk 7,50 O       7,5    
6013 Foretaksstrategi 7,50 O       7,5    
5208 Internasjonal markedsføring 15,00 O         15  
6046 Tverrkulturell kommunikasjon 15,00 O         15  
5414 Praksis, internasjonal markedsføring 30,00 V           30
5972 Studieopphald i utlandet, internasjonal
marknadsføring
30,00 V           30
6055 Markedsanalyse og prosjektarbeid,
internasjonal markedsføring
15,00 V           15
xxxx15 Valgemne 15,00 V           15
6014 Organisasjonsfag II 7,50 V           7,5
5906 Prosjektstyring 5,00 V         7,5  
6007 Mikro- og markedssøkonomi 7,50 V           7,5
6029 Internasjonal økonomi 7,50 V         7,5  
6021 Arbeidsrett 7,50 V           7,5
5951 Nordic-Baltic Perspectives on Marketing 7,50 V            
6056 Internasjonalt prosjektarbeid 7,50 V            
6026 Business, Innovation and Cultural
Diversity
7,50 V           7,5
6028 International Finance 7,50 V         7,5  
6027 Sustainability Management 7,50 V           7,5
Sum: 30 30 30 30 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er 3-årig. Hele studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester. Studiet gir tittelen Bachelor i internasjonal markedsføring.

Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-5 undervisningstimer pr uke.

Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet. Det vil normalt bli gjennomført lokale ekskursjoner, en kortere utanlandsekskursjon i vårsemesteret 1. og 2. året og en noe lengre utanlandsekskursjon i høstsemesteret i det 3. studieåret. Studentene må regne med å betale en egenandel for å være med på disse ekskursjonene.

Språk i andre studieår
Høgskolen tilbyr Forretningsengelsk som språkemne i 2. studieår. Det kan være en mulighet for studentene å velge Spansk som språkemne i steden for engelsk. Ta kontakt med høgskolen for informasjon.

Valgemner
I studieplanen er det sett opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å passe på at en velger rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.

Arbeids- og læringsformer

Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret er det flere alternativer å velge mellom. Studier/praksis i dette semesteret kan foregå i Norge eller i utlandet.

Vurderingsformer

Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010