113 Reiseliv, fordypning
Målgruppe og opptakskrav
Studiet retter seg mot personer som har 2-årig studium i økonomi/administrasjon eller annen 2-årig utdanning på høgskole-/universitetsnivå. Andre søkere vil bli vurdert individuelt.Studiet kan også være et etterudanningstilbud for folk med praktisk erfaring fra reiselivsnæringen. Studentene skal etter avsluttet studium ha et godt utgangspunkt for arbeid på leder-/mellomlederplan innen reiselivsnæringen, med blant annet markedsføring og drift av reiselivsvirksomheter, samtidig som det skal kvalifisere for videre studier i inn- og utland. Studiet faller sammen med det siste året i den 3-årige bachelorutdanningen i reiseliv.
Mål for studieprogrammet
Målet med studiet er å gi kandidater med 2-årig økonomisk/administrativ bakgrunn eller annen 2-årig studiebakgrunn, en yrkesrettet fordypning i reiseliv, der det vil bli lagt vekt på markedsføring, internasjonalisering og strategisk reiselivsutvikling.
Videre studiemuligheter
Studiet kan gi grunnlag for masterstudier i inn- og utland.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Ny fagblokk
|
Studiet er 1-årig og gir 60 studiepoeng. Studiet bygger på 2-årig høgskole-/universitetsutdanning. De som gjennomfører studiet med minst 60 studiepoeng til sammen, vil få vitnemål fra 1-årig påbyggingsstudium i reiseliv. Studiet vil kunne gå inn som del av en bachelorgrad etter nærmere fastsatte regler. Studiet vil også kvalifisere til opptak til masterstudium ved høgskoler og universitet i Norge eller utlandet.
I vårsemesteret kan studentene velge mellom studier ved høgskolen, godkjent praksisopphold i inn- eller utland eller studieopphold i utlandet.
Eventuelle ekskursjoner må sees på som obligatoriske, og studentene må regne med å betale hele eller deler av disse ekskursjonene selv.
Valgemner
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Time- og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig at en velger rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, seminarundervisning, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databasert modellverktøy.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester av studieåret vil det være mulig å velge mellom en praktisk variant og to mer teoretiske varianter. Studier/praksis i dette semesteret kan foregå utenlands.
Vurderingsformer
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010