971 Småbarnspedagogikk (førskolelærer), fordypning

Innledning

Fordypningsenheten skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barn under 3 år.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i småbarnspedagogikk er et fordypningsfag for førskolelærerstudenter som er i sitt tredje og avsluttende studieår, og som har fullført 120 stp. Studiet er også åpent for eksterne studenter som allerede har førskolelærerutdanning. Andre med pedagogikk i sin grunnutdanning eller som tilleggsutdanning, og med relevant praksis fra arbeid med barn, kan søke opptak til studiet. Hva som regnes som relevant praksis vil bli avgjort i hvert enkelt tilfelle.

Mål for studieprogrammet

Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de yngste barna i samfunnet (0-3 år). Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet er målet å utvikle studentenes pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i arbeidet med de minste barna.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30SMÅB Småbarnspedagogikk 30,00 O 15,0 15,0
Sum: 15,0 15,0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fordypningen består av to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng.

1. De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn.

2. Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen

Andre fag vil inngå som en del av hovedemne 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.

For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetning i studiet, se emneplan for småbarnspedagogikk.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 13.11.2010