971 Småbarnspedagogikk (førskolelærer), fordypning
Innledning
Fordypningsenheten skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barn under 3 år.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet i småbarnspedagogikk er et fordypningsfag for førskolelærerstudenter som er i sitt tredje og avsluttende studieår, og som har fullført 120 stp. Studiet er også åpent for eksterne studenter som allerede har førskolelærerutdanning. Andre med pedagogikk i sin grunnutdanning eller som tilleggsutdanning, og med relevant praksis fra arbeid med barn, kan søke opptak til studiet. Hva som regnes som relevant praksis vil bli avgjort i hvert enkelt tilfelle.
Mål for studieprogrammet
Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de yngste barna i samfunnet (0-3 år). Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet er målet å utvikle studentenes pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i arbeidet med de minste barna.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne:
|
Fordypningen består av to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng.
1. De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn.
2. Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen
Andre fag vil inngå som en del av hovedemne 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.
For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetning i studiet, se emneplan for småbarnspedagogikk.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 13.11.2010