953 IKT i læring , fordypning

Innledning

I Kunnskapsløftet er digital kompetanse sidestilt med ferdigheter i skriving, lesing og regning og inngår i et helhetlig perspektiv som favner læringsstrategier og sosial kompetanse. Digital kompetanse er konkretisert og bygget inn i de ulike læreplanene for fagene og IKT beskrives som del av en samlet utviklingsstrategi.

Studiet dekker pedagogisk bruk av IKT i skolen. IKT åpner for nye pedagogiske utfordringer og muligheter, blant annet for nye kontaktformer studentene imellom, og mellom studenter og lærere. IKT-undervsiningen skal fungere som en verktøy- og kunnskapsplattform for fagene i allmennlærerutdanningen. De operative kunnskapene og ferdighetene studentene tilegner seg gjennom undervisning og veiledning, skal de etter hvert bruke for å utvikle innhold og form i andre faglige sammenhenger.

Studentene må sørge for å anvende det de lærer og selv utvikle kompetansen sin videre. Det er en forutsetning for deltakelse at studentene kjenner til bruk av standard IKT-verktøy og disponerer egen PC med standard programvare og god internettilgang. Studentene må inngående beherske gjeldende systemer for kommunikasjon og publisering - en læringsplattform (LMS) og videokonferanse.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe:
Primært lærere på alle trinn i grunnskolen, men også de som arbeider med pedagogisk anvendelse av IKT i andre sammenhenger og yrker.

Opptakskrav:
Generell studiekompetanse

Mål for studieprogrammet

Se detaljer under emner.

Videre studiemuligheter

Studiet kan inngå i gradsoppbygging og kombineres med IKT i læring II og gi årsenhet i informatikk.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30IKT1 IKT i læring 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se detaljer under emner.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen strekker seg over hele studieåret, men er i hovedsak samlingsbasert med mellomliggende nettundervisning. Studiet er basert på varierte arbeidsformer som forelesning, seminar, arbeid med datamaskiner individuelt og i gruppe, ekskursjoner og mappearbeid. Lærestoffet blir arbeidet med dels i forelesninger, dels i grupper og dels individuelt.

Fravær fra obligatorisk studieaktivitet iflg semesterplanen (praktisk arbeid med datamaskin, gruppe-aktiviteter, framlegginger osv. ) og manglende innleveringer - uansett årsak - skal erstattes med tilsvarende studieaktivitet/innlevering etter avtale med faglærer. For å framstille seg til eksamen må obligatoriske deler av studiet være fullført og godkjent av faglærer.

Studentene har tilgang til PC-lab på høgskolen, men studenten må også disponere egen PC

Eventuell studietur, omfang og innhold, blir avklart i samråd med studentene innen 2 mnd. etter studiestart.

Ved ekstern avvikling og fjernundervisning av studieenheten kan organisering og arbeidsformer tilpasses ulike målgrupper og lokale forhold.

Forholdet mellom teori/praksis

Studenter som tar faget som del av allmennlærerutdanning, har obligatorisk skolepraksis iflg praksisplan ved EFL. Studenter med godkjent lærerutdanningspraksis har fagdidaktisk oppgave i skolepraksisperioden. Det legges vekt på å bruke den teoretiske kunnskapen i praksis, dette blir bl.a. ivaretatt ved praksis i grunnskolen der studenten bruker informasjonsteknologien i skolens fag.

Vurderingsformer

Se detaljer under emner.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.07.2010