388 Økologi og naturressurser, bachelor
Innledning
Svært mange forskere mener at verden i dag står overfor store miljøproblemer som er skapt av menneskets inngrep i naturlige kretsløp. Klimaforandringer, befolkningsøkning, bruk av jord- og vannressurser krever faglig kompetanse for å få til en bærekraftig utvikling. Også i norske lokalsamfunn er økologiske kunnskaper koblet med kunnskaper i forvaltning og planlegging, noe som er nødvendig for å skape et bedre samfunn i årene framover.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet er rettet mot studenter med interesse for natur- og friluftslivsforvaltning og som ønsker en utdanning med fokus på vern av naturområder, biologisk mangfold, bærekraftig forvaltning av naturressursene, økoturisme og økologisk arealplanlegging.
Opptakskrav er generell studiekompetanse/realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Studiet er en tverrfaglig utdanning som gir økologisk innsikt for å kunne forvalte naturressurser for fremtidige generasjoner både i global og lokal sammenheng. Studiet gir grunnkunnskaper innen biologiske og geologiske emner som fundament for en gjennomgang av ulike økosystemer og forvaltningstema med vekt på ferskvann, fjell, vilt og fisk. Kompetanse innen forvaltning av disse sidene av våre naturressurser blir lagt opp rundt lovverk og planlegging med geografiske informasjonsystemer (GIS) som redskap.
Studiet skal legge grunnlag for et aktivt og realistisk samfunnsengasjement innen det aktuelle fagområdet og formidle ulike verdisyn i forbindelse med dette. Det skal sette studentene i stand til å håndtere verdiladete og kontroversielle spørsmål knyttet til bruk og forvaltning av naturressursene.
Videre studiemuligheter
Studiet gir grunnlag for opptak på masterstudium i natur-, helse- og miljøvern.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Valgemner Emner merket V kan skiftes ut med andre, som enten er forhåndsgodkjent eller kan godkjennes etter søknad. Dette bør eventuelt avklares med instituttet så snart som mulig. Andre emner enn de som står oppført nedenfor, er normalt ikke koordinert timeplanmessig med hverandre, slik at eventuelt bytte må studenten undersøke i god tid. Dette gjelder for eksempel 4504 Georesources and Groundwater, som kan erstattes med 4216 Grunnvann og forurensing som tilbys i bachelorstudiet Forurensing og miljø. I enkelte valgemner kan det forekomme at undervisning blir gjort på engelsk i større eller mindre grad, dersom det er utenlandske studenter som melder sin interesse for emnet. Som alternativ til slike emner vil det kunne bli satt opp valgemner med annet innhold og med norsk undervisning. Eksamensbesvarelser eller obligatoriske semesteroppgaver vil alltid kunne leveres på norsk. Forbehold: I spesielle tilfeller kan et valgemne i emnetabellen over bli byttet ut med et annet emne. Dette vil eventuelt skje i samråd med studentene og på en slik måte at det faglige nivået blir opprettholdt. Internasjonalisering Innenfor studieprogrammet er det mulighet til å ta 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Vanligvis bør dette gjøres i 5. eller 6. semester, men bør planlegges i god tid (6-12 mnd) før utreise. Ta kontakt med instituttets studiekonsulent og internasjonalt kontor. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for utvekslingsstudenter, som studentene bør gjøre seg kjent med, se her: http://www.hit.no/main/af/administrasjon_boe/internasjonalt_kontor/studier_i_utlandet |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oversikt over emner
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
**) Vi anbefalar sterkt at studenter som ikke har matematikk i grunnutdanninga si, velger 4100 Matematikk for økologar. Dette emnet er eit praktisk retta reiskapsfag som gir studentane nødvendige forkunnskapar som dei vil ha bruk for i mange av dei andre emna dei vil møte i studiet. I 4. semester må studentene enten velge emnet Grunnvann og forurensing eller emnet Georesources and Groundwater. Emnet Project Assignment er også mulig å velge i 5. semester. |
Første studieår gir grunnleggende kunnskaper om klimatiske, geologiske og biologiske forhold. Videre gjennomgås bruk av naturen til friluftslivformål og hvordan utviklingen av synet på naturen har skiftet gjennom tidene. Andre og tredje studieår omfatter spesielle økologiske forhold knyttet til ferskvann, fjell, vilt og fisk, og dette blir også sett i sammenheng med naturbasert reiseliv. Forhold mellom levende organismer og miljøforhold med spesiell vekt på menneskets påvirkning blir lagt vekt på. Det legges vesentlig vekt på hvordan en gjennom arealplanlegging kan håndtere verneverdige områder i samsvar med lovverk, og hvordan digitale kart er et nødvendig redskap i dette arbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen er basert på forelesninger, feltkurs, ekskursjoner og laboratorieøvelser. Studentene blir fulgt opp gjennom studieløpet med veiledning gjennom arbeids- og undervisningsformer som inkluderer felt- og laboratorieundervisning med rapportskriving, prosjekt, seminaroppgaver, gruppe- og seminarundervisning osv. Det er lagt vekt på praktiske prosjekt i læringsprosessen. De ulike arbeids- og undervisningsformene er omtalt i de enkelte emneomtalene.
Gyldig fravær (sykemelding) inntil 20% fra en obligatorisk del av et emne vil bli akseptert. Ved fravær større enn 20% vil ikke studenten få godkjent denne delen av emnet. Studenten vil i så fall ikke ha krav på fortrinnsrett til plass på felt/laboratoriekurset neste gang det blir satt opp.
Vurderingsformer
I de fleste emnene vil det være både underveisvurdering og sluttvurdering.
I mange emner vil seminaroppgaver og lignende være del av vurderinga. Aktuelle vurderingsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anette N. Fredly <Anette.N.FredlySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Silje Kontni Systad - 25.01.2010