Kultur og ledelse / Kultur og leiing, Modul II 3494

Læringsutbytte

  • Kunnskaper om, og ferdigheter i, ledelse
  • Kunnskap om ulike organisasjonsformer og teorier om organisasjoner
  • Ferdigheter i hensiktsmessig kommunikasjon
  • Ferdigheter i å håndtere konflikter på arbeidsplassen
  • Innsikt i etiske problemstillinger knyttet til utøvelse av ledelse
  • Innsikt i elementer vitenskapsteori og metode
  • Kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i norsk kulturpolitikk
  • Kunnskap om forholdet mellom kulturpolitikk og andre politikkområder

Læringsmål

Emnet utgjør Modul II av videreutdanningen Kultur og Ledelse. Mål for Modul II er å kvalifisere studentene til ulike oppgaver som hører med i utøvelse av lederrollen i kulturlivet. Dette målet søkes oppnådd ved å gi grunnleggende kunnskaper om ledelse, kommunikasjon, en innføring i organisasjonsteori, forvaltningskunnskap, samt etikk og elementær vitenskapsteori og metode.

Innhold

  • Generell teori om ledelse
  • Ledelse av kulturvirksomhet i offentlig og privat regi
  • Organisasjonsteori
  • Markeds- og mediekommunikasjon
  • Etikk og ledelse, etikk og forvaltning
  • Elementær vitenskapsteori og metode
  • Kommunikasjon i ledelsesperspektiv
  • Kunst- og kultur som politisk, sosialt og estetisk fenomen

Organisering

Emnet er lagt til rette slik at det lar seg kombinere med fulltidsarbeid. Emnegjennomgangen er basert på en kombinasjon av undervisning, selvstudium og løsning av oppgaver. Kjernen i undervisningen er to ukesamlinger pr. semester. E-læringssystemet Fronter vil være et hjelpemiddel i undervisninga. Det er derfor en forutsetning at studentene har tilgang til internett og e-post.

Vurderingsformer

I høstsemesteret en skriftlig gruppeoppgave som teller 20%. I vårsemesteret en 5 timers individuell eksamen i pensumrelatert teori som teller 20%. Avsluttende skriftlig individuell oppgave som teller 60%. Vurdering med graderte karakterer, A (best) til E for oppnådde læringsmål, og F når læringsmål ikke er oppnådd. Studentene må stå på alle oppgaver for å få karakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bente Støa <Bente.StoaSPAMFILTER@hit.no>,Geir Grothen <geir.grothenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011