Forming Kunst Kultur Kreativitet 30FORMKKK
Læringsutbytte
Delemne 1: Profesjonsrettet formingsfaglig utdyping
Studenten skal
- ha innsikt i sammenhengen mellom kunst, kultur og barns læring
- oppleve og reflektere over kreativt arbeid med ulike typer materialer
- bruke og vurdere gjenbruksmaterialer i et faglig og økologisk perspektiv
- lære arbeidsmåter og teknikker ved visuell formidling
- bruke digitale verktøy og teknikker
Delemne 2: Fagprofilert pedagogisk dokumentasjon
Studenten skal
- kunne bruke arbeidsmåter og teknikker for visuell formidling av barns kreative arbeidsprosesser og resultater
- bruke digitale verktøy og teknikker i pedagogisk dokumentasjon
- kunne synliggjøre barns læringsstrategier
- gjøre seg kjent med hvordan barn bruker digitale verktøy vite hvilke lover som gjelder for bruk av opphavsrettigheter og innsamling av dokumentasjon om barn i barnehagen
Delemne 3: Utviklingsarbeid i barnehagen
Studenten skal
- ha kunnskap om og erfaring med utviklingsarbeid i barnehagen
- ha kunnskap om ulike metodologiske tilnærminger til utviklingsarbeid i barnehagen
- gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage og dokumentere dette i rapport og gjennom visuell presentasjon.
Læringsmål
Studenten skal
- utvikle sin evne til å være kreative i arbeid med barn
- kunne observere og verdsette barns mange kreative uttrykksformer
- ha kunnskap om sammenheng mellom kunst, kultur og læring
- ha kunnskap om miljøets betydning for praktisk estetisk læring
- utvikle kunnskap om rommets og materialenes betydning for estetisk opplevelse, erfaring og læring
- kunne bruke verksteder og rom i barnehagen som "den tredje pedagogen"
- kunne bruke visuell kommunikasjon til formidling av pedagogisk arbeid, på vegg, i rommet og digitalt.
Innhold
I studiet blir du som førskolelærer utfordret til å oppdage og verdsette barns kreative uttrykksformer og utvikle din egen evne til kreativ handling. Gjennom kunnskap og refleksjon over det fysiske og visuelle læringsmiljøet gir studiet nye innfalsvinkler til kreativt arbeid med konkrete materialer og digitale verktøy. Innføring i prosjektarbeid og bruk av pedagogisk dokumentasjon blant annet med inspirasjon fra de kommunale barnehagene i Reggio Emilia gir grunnlag for refleksjon over egen praksis.
Organisering
Studiet har 4 samlinger på 3-5 dagers varighet. Det blir veiledning via Nefsis, skype eller fronter mellom samlingene.
Det forventes at studentene deltar
- på samlingene.
- på nettundervisning i sann tid 8-10 ganger i løpet av to semestre
- på kollokviegrupper i sann tid
- i faglig fronter-forum
- motta veiledning på fronter.
Vurderingsformer
Delemne 1: Mappeinnlevering
Delemne 2: Mappeinnlevering
Delemne 3: Utviklingsarbeid i egen barnehage med dokumentasjon.
Delemne 1+2: Vurderes til bestått/ikke-bestått
Delemne 3: Vurderes med gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Alle delemner som inngår i en endelig karakter må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.03.2011