Forming fordypning førskole 30FOFØ
Læringsmål
Studiet bygger på 10 st.p. fra første studieår og skal gi studentene kompetanse og trygghet til å bruke faget i yrkessammenheng. Studentene skal skaffe seg nødvendige forutsetninger for å stimulere barns skapende virksomhet, og arbeide målrettet med forming og kunst- og kulturformidling med barn. Studenten skal kunne dokumentere og reflektere over eget skapende arbeid og formingsfaglig arbeid med barn.
Innhold
Studiet handler om:
- dokumentasjon og refleksjon over eget skapende arbeid og formingsfaglig arbeid med barn.
- videreutvikle estetisk sans og uttrykksevne gjennom praktisk skapende arbeid knyttet til områdene bilde, kunsthåndverk, arkitektur og design.
- gjennomføre fagdidaktiske prosjekter og bacheloroppgave i barnehage
- visualisere pedagogiske prosesser og skapende arbeid ved bruk av utstilling og digitale medier
- reflektere rundt utvikling av barnehagens fysiske miljø.
- sammenheng mellom teoretisk stoff og praktisk arbeid.
Bacheloroppgave
Som grunnlag for bacheloroppgave eller utviklingsarbeid (for eksterne studenter) skal studenten gjennomføre et formingsfaglig prosjekt i barnehage. Dette arbeidet skal beskrives, begrunnes og diskuteres teoretisk ved hjelp av litteratur fra pedagogikk og forming (ref. til retningslinjer for bacheloroppgave ved førskolelærerutdanningen). Prosjektet skal også dokumenteres og presenteres som en utstilling.
Organisering
Studiet består av 2 semestre som hver utgjør 15 studiepoeng.
Studieåret organiseres i samlinger på Høgskolen i Telemark, Notodden. Det vil bli 4 samlinger à to dager pr. semester.
Samlingene er obligatoriske og alle oppgaver gitt gjennom året skal gjennomføres
I mellomperiodene er studiet basert på egeninsats og veiledning skal avtales og fås på nett eller på studiested.
Arbeids- og læringsformer:
Studentaktive læringsformer vil dominere i studiet. Skapende arbeid vil ofte innledes med teoretisk innføring og demonstrasjon av arbeid med ulike typer materialer og teknikker. Fagteoretiske temaer presenteres i forelesninger og i veiledning knyttet til studentens arbeid. Studentens skapende praktiske arbeid skal dokumenteres individuelt. Studentens praktiske og teoretiske arbeid foregår individuelt eller i gruppe. Gjennom hele studiet må den enkelte student sørge for å sette seg inn i det teoretiske fagstoffet. Det forutsettes at de arbeider selvstendig og søker veiledning av lærer. Studentene skal ha medansvar for skolens materiell, utstyr og verksteder.
Studentene medvirker i valg av innhold og i evaluering av studiet. Fagets studieutvalg formaliserer denne vurderingen.
Arbeidskrav
- Hovedemne 1. Formingsfaglig skapende arbeid i materialer. Praktiske oppgaver skal utføres og ha veiledning før vurdering kan gis.
- Hovedemne 2. Arbeid med bacheloroppgave med dokumentasjon gjennomføres i samarbeid med pedagogikk.
Vurderingsformer
Vurderingskriterier
Kriterier for vurdering av produkter:
Vil være arbeidsinnsats og at arbeidet er gjort i henhold til oppgaven. Vurderingskriterier vil variere i forhold til oppgaven og kan for eksempel handle om teknisk gjennomføring, materialbruk, kreativ idé, estetisk utforming eller funksjon. Dokumentasjon og didaktisk refleksjon vil også vektlegges.
Kriterier for vurdering av bacheloroppgave:
Se vurderingskriterier i "Retningslinjer for bacheloroppgave".
Avsluttende vurdering
Hovedemne 1: Det foretas en formell evaluering med gradert karakter av praktiske arbeider med dokumentasjon og refleksjon.
Hovedemne 2: Bacheloroppgaven vurderes med gradert karakter og inngår i avsluttende vurdering.
Vekt |
|
Hovedemne 1 |
60% |
Hovedemne 2 |
40% |
Det gis én karakter som føres på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eli Thorbergsen <Eli.ThorbergsenSPAMFILTER@hit.no>,Marianne Christensen <marianne.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.04.2011