Vitenskapsprosjekt IFFVitpro
Læringsutbytte
Studenten skal kunne:
Kunnskaper
- gjøre rede for en flere metoder for datainnsamling (som intervju eller observasjon) i en valgt forskningsstrategi (som case, aksjonsforskning eller felt).
- å kunne reflektere over hvordan metoden som velges i egen undersøkelse gir mulighet til å finne svar på problemstilling.
Ferdigheter
- Anvende kunnskapene om metoder og strategi i en undersøkelse på en arbeidsplass (skole eller bedrift).
- Å få erfaring med undersøkelsesprosessen fra avgrensning og design til rapportskriving.
Generell kompetanse
- Beskrive produksjonsstedet/skolens læringsrom (som for eks. produksjonsmetoder, maskiner, verktøy, verksteder, klasserom, elevgrupper, arbeidsteam, materialer, HMS, o.s.v).
Innhold
Arbeid med dette emnet skal gi ferdigheter til å gjennomføre en forskningsbasert undersøkelse på en arbeidsplass (skole eller bedrift).
Organisering
Selvstendig, individuelt arbeid eller gruppearbeid med avgrensning, innsamling, bearbeiding og skriving av en rapport.
Vitenskapelige teorier må tilegnes via litteraturstudier. Det forventes at studenten er selvstendig i forhold til studiet. Det er obligatorisk å søke og motta veiledning underveis.
Vurderingsformer
Mappebesvarelse. Mappen kan leveres som gruppeoppgave eller individuell besvarelse. Dersom det velges å levere en gruppeoppgave, må studentene skrive logg fra gruppemøtene som legges ved mappebesvarelsen. Deltakelse må dokumenteres for å få emnet godkjent.
Karakteren på mappen blir vurdert til bestått/ikke bestått.
Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Marte S. Gulliksen <marte.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 27.10.2011