Pedagogikk og elevkunnskap - Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling PEL 502

Læringsutbytte

Etter andre studieår skal studenten ha grunnleggende innsikt i og forståelse for elevers ulike forutsetninger og behov på 5.-10. trinn. Studenten skal kunne håndtere elevmangfoldet gjennom didaktisk analyse og planlegging i samarbeid med kolleger, skoleledelse og foresatte.

Kunnskaper:

Studentene skal kunne:

  • redegjøre for betydningen av det sosiokulturelle miljøets betydning for elevenes læringsarbeid
  • redegjøre for teori om sosialisering
  • analysere og diskutere begrepet tilpasset opplæring basert på grunnlagsdokumenter, teori og forskning
  • analysere og diskutere ulike ungdomskulturers innhold og kulturers betydning for læringsarbeidet
  • drøfte og forklare hvordan elever med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn kan representere både ressurser og utfordringer i skolen
  • identifisere elevers særskilte behov og kunne sette i verk relevante tiltak både i gruppe og individuelt for å fremme læringsutbyttet
  • identifisere enkeltelevers grunnleggende ferdigheter
  • analysere læreplanen for å planlegge vurderingsarbeidet gjennom hele skoleåret
  • presentere og begrunne viktige prinsipper i hjem-skole samarbeid og begrunne valgene i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • redegjøre for aktuelle yrkesetiske forhold og barns rettigheter
  • vise at de kjenner til og kan følge opp tegn på mobbing, overgrep og mishandling og skolers vanlige tiltaksprosedyrer i slike saker

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • gjenkjenne elevenes behov for tilrettelegging utfra deres ståsted og bakgrunn
  • kartlegge og følge opp elever mer flerkulturell bakgrunns behov for oppfølging i læringsarbeidet
  • legge til rette for tilpasset opplæring, både i gruppe og individuelt ut fra didaktisk analyse og planlegging
  • planlegge elevenes utvikling av egne læringsstrategier
  • tilpasse en strategi for utvikling av grunnleggende ferdigheter hos enkeltelever
  • utvikle kriterier for måloppnåelse i alle fag for å fremme elevenes læring
  • anvende underveis- og sluttvurdering som læringsfremmende tiltak i opplæringen
  • tilrettelegge for godt hjem-skole samarbeid
  • anvende sin innsikt i personlige og sosiale forhold i møte med elever som har en utfordrende livssituasjon
  • bruke veiledningsfaglige ferdigheter i studiet

Generell kompetanse

Studentene skal kunne:

  • vise en anerkjennende væremåte i sitt møte med elever og foresatte med forskjellig ståsted og bakgrunn for å fremme elevenes læring
  • lede en klasse både sosialt, metodisk og faglig
  • gjennomføre en systematisk opplæring i de grunnleggende ferdighetene i alle fag
  • utvikle egen bevissthet om vurderingskulturens bidrag til læring
  • lede og legge til rette for leseutvikling og lesestrategier både i begynner - og den andre leseopplæring
  • samarbeide, være sjølkritisk og utvikle egen endringskompetanse
  • vise forståelse for etiske og kulturelle forskjeller, og dilemmaer en står oppe i som lærer

Innhold

Innholdet i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) dreier seg om forholdet mellom lærer, elev og innhold. Forholdet mellom disse tre elementene vil alltid være tilstede i faget. Det andre studieåret (PEL502) har hovedfokus på elevens ressurser og forutsetninger. Med bakgrunn i studentenes kompetanse fra første studieår (PEL501) og innholdet i PEL 502 vil arbeidet med faget bli mer komplekst, og ytterligere preget av helhetstenkning om læringsarbeid med unge og ungdom. Semesterplaner, oppgaver og praksisplaner vil synliggjøre hvordan innholdet i emnet retter seg mot læringsarbeid på 5.-10. trinn i grunnskolen.

FOU-relasjon:

Undervisningen i PEL 502 baserer seg på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Gjennom bruk av kvalitative og kvantitative forskningsresultater i læringsarbeidet på høgskolen søker en å opparbeide reflektert og kritisk kompetanse til virksomheten på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i skolen. Integrert i arbeidet med temaene får studentene innføring i grunnleggende forskningsmetoder. Som en videreføring av dette skal studentene i praksisskolen gjennomføre en kvantitativ undersøkelse, eventuelt i samarbeid med matematikkfaget (jfr. ”Vurderingsformer”).

Samarbeid:

Temaene samordnes i innhold og organisering med de andre aktuelle studieemnene (fagene) i andre studieår. PEL har et overordnet ansvar for helheten i utdanningen, og skal samarbeide med faglærere og praksislærere slik at teori og forskning blir brukt i praksis og praksis blir brukt i undervisningen på høgskolen.

Organisering

Undervisningen vil delvis foregå gjennom seminar og forelesninger over gitte tema; teoretisk eller casebasert og som arbeidsseminar der både høgskolens lærere og studenter står for undervisning eller framlegg, og der arbeidsformene er preget av drøfting og refleksjon.

Veiledning er vektlagt i lærerutdanningen. I studiet skal det være et nært forhold mellom student, høgskolens lærere og den aktuelle praksisskole. Studentene vil gjennom dette få omfattende veiledning, og vil også selv være en del av selve veiledningen. Gjennom muntlig og skriftlig respons fra høgskolelærere, medstudenter og praksislærere vil den enkelte student kunne utvikle faglig og pedagogisk dyktighet.

Veiledningen vil i stor grad ta utgangspunkt i case eller problemstillinger som studenter og lærere forbereder. Studentene skal gjennomgå et videregående kurs i veiledning.

Læringssamtaler vil foregå med jevne mellomrom og har som hensikt å følge opp studentens eget studieprogram. Læringssamtaler vil foregå enten individuelt eller i grupper etter avtale. Trepartsamtaler gjennomføres i forbindelse med praksis, jfr. praksisplan.

Studiet vektlegger at deltakelse i sosial praksis er viktig for individuell læring. Læringsfellesskapet omfatter kommunikasjon med alle involverte i utdanningen og bidrar til å reflektere over, og utfordre egen og andres læring.

Vurderingsformer

All seminarvirksomhet er obligatorisk. Det samme gjelder praksisseminarer, praksisoppsummeringer, veiledningsgrupper og lignende. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.

Underveisvurdering

Hvert semester skal studentene gjennomføre to oppgaver som vurderes til godkjent/ikke godkjent (”porter”). Alle oppgaver må være levert og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Høstsemesteret:

a) En gruppeoppgave som utformes i samarbeid med studentene, der studentene utarbeider forslag til vurderingskriterier

b) En individuell oppgave der studenten skal vurdere en av gruppebesvarelsene i a) ut fra gitte kriterier

Vårsemesteret:

a) En gruppeoppgave som gjennomføres som en kvantitativ undersøkelse blant elever, lærere eller foreldre. Data fra undersøkelsen skal bearbeides statistisk. Denne oppgaven kan gjennomføres i samarbeid med matematikk.

b) En individuell oppgave innenfor det spesialpedagogiske feltet

Sluttvurdering med gradert karakter i PEL 502:

  • Skriftlig eksamen i høstsemesteret 40%.
  • Muntlig eksamen i vårsemesteret 60%.

Sluttkarakter for hvert emne (PEL 501, 502, 503, 504) blir angitt på vitnemålet; altså fire karakterer i pedagogikk og elevkunnskap.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <bjorn.aaslandSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <Helge.RoysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.07.2011