Praktisk Veiledning 15PVEIL
Læringsmål
Studentene skal få innsikt i og forståelse for veiledning som fagfelt.
Studentene skal være bevisst egen veilederkompetanse i samspill med andre. Dette skal kjennetegnes ved at studenten viser en analytisk, kritisk og etisk reflekterende holdning til egen og andres veiledning.
Studentene skal vise kvalifikasjoner i å planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere veiledning ut i fra gjeldende kontekster de som veiledere står i.
Studentene skal utvikle sine evner til refleksjon og integrasjon av teoretisk og erfaringsbasert kunnskap. Det skal også legges vekt på at studentene skal utvikle sin kommunikative kompetanse og bevissthet på egen veilederrolle overfor enkeltpersoner og grupper.
Innhold
- Innføring i veiledningstradisjoner og veiledning som fagfelt
- Overgang fra utdanning til yrke
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Analyse av kontakt, kontrakt og kontekst i veiledning
- Etikk og veiledning
- Veiledning i et didaktisk perspektiv
Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og øvelse i det å veilede ut fra ulike strategier.
Organisering
Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesinger og øvelser i veiledning. Individuell veiledning vil vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning. Studentene skal gjennomføre veiledning, individuelt og i gruppe og de skal få veiledning på egen veiledning av medstudenter og faglærere. Det skal legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i individuell- og gruppeveiledninger.
Det skal foregå veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene må selv etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold tidlig i studiet, og de må ha tilgang til yrkesfaglige veiledningssituasjoner i hele studieperioden. Det skal være samling i nettverksgrupper mellom alle samlingene, tilsvarende ca. 30 timer.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltakelse på på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne gjennomføre eksamen.
- Studentene skal lede minst 5 veiledningsforløp i løpet av studieperioden. Veiledningene skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier i semesterplanen. For de som har ansvar for å veilede studenter og nyutdannede skal disse gruppene prioriteres.
- Godkjent logg av faglærer fra arbeidet i nettverksgruppene
Vurderingskomponenter
1. Godkjenning av studentens muntlige veiledningskompetanse. Veiledningen vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- evne til å kommunisere
- evne til å følge opp og utfordre veisøker
- evne til framdrift i et veiledningsforløp
2. Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst på 2500 ord i form av en hjemmeeksamen. Fagteksten vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- Kandidaten skal redegjøre for prosesser i utviklingen av egen veiledningsrolle. Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning
Studentens muntlige veiledningskompetanse og den skriftlige rapporten må begge være godkjent for at studiet skal være bestått. Både rapporten og den munlige vurderingen vil ha karakteren bestått/ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 27.02.2011