Veiledning i tverrfaglige perspektiver 15TVEIL
Læringsmål
Studentene skal gjennom et tverrfaglig fokus tilegne seg kunnskap om vitenskapsteori knyttet til profesjoner inenenfor helse og sosial feltet og barnehage/skole.
Studentene skal tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktisk erfaring med ulike profesjoners veiledningsstrategier og metoder.
Innhold
Studiet skal gi et grunnlag for å forstå veiledning ut i fra ulike veiledningstradisjoner og veiledningspraksiser. Studentene skal utvikle bevissthet om egen og andres yrkessosialisering, yrkesroller og yrkeskultur, samt utvikle forståelse for tverrfaglig samarbeid og veiledning.
Tema:
- Vitenskapsteori
- Profesjoner og profesjonalitet
- Tverrfaglig og flerfaglighet i veiledning
- Veiledning med utgangpunkt i ulike teoretiske forståelser
- Kritisk tenkning, analyse og refleksjon i forbindelse med veiledning
Organisering
Studiet retter seg både mot veiledning på individnivå og veiledning av grupper. Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og veiledningsstrategier, samt øvelse i veiledning ut fra ulike strategier. Det legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i individuell- og gruppeveiledninger i et tverrfaglig perspektiv. Det skal foregå veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene skal få veiledning på egen veiledning både av faglærere og medstudenter. Studentene skal behandle relevante teoretiske spørsmål ut fra de virkeområder og yrkesfunksjoner som studentene representerer. Studentene må selv etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold utover samlingene tidlig i studiet, og de må ha tilgang til yrkesfaglige veiledningssituasjoner i hele studieperioden.
Nettverksgrupper mellom samlingene utgjør ca 30 timer.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
- Obligatorisk deltaking i nettverksgruppene og på samlingene.
- Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
Vurderingskomponenter
- Skriftlig fagoppgave på ca. 5000 ord som teller 50% av endelig karakter.
- Muntlig forsvaring av fagoppgaven og høring på relvant pensum i studiet som teller 50% av endelig karakter.
Fagoppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til muntlig høring. Det gis gradert vurdering etter gjeldende eksamensforskrifter på begge vurderingene. Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at studiet skal være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 27.02.2011