Internasjonal markedsføring 5208

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studentene ha gode kunnskaper om internasjonaliseringsprosesser og hvorledes bedrifter går frem for å lage et best mulig beslutningsgrunnlag i en internasjonaliseringssituasjon. De skal videre ha gode kunnskaper om de forskjellige internasjonaliseringsteoriene og den historiske utviklingen. Gjennom mange praktiske eksempler, skal de få innblikk i de erfaringer store og små bedrifter har med hensyn til hvorledes de velger å etablere seg og hvilke kriterier som avgjør etableringsformen/inngangsstrategien. Studentene skal også ha gode kunnskaper om hvorledes markedsstrategier utarbeides med spesiell fokus på spesialisering kontra tilpasning.

Studentene skal etter fullført emne ha ferdigheter og bakgrunn til å fremskaffe et beslutningsgrunnlag får å gå inn i en internasjonaliseringsprosess eller ikke. Videre skal de ha ferdigheter til å være med på gjennomføre en internasjonaliseringsprosess.

Innhold

1. Rammevilkår på internasjonale markeder - økonomisk - demografisk - geografisk - politisk - juridisk - teknologisk - sosialt og kulturelt
2. Internasjonalisering som en del av bedriftens langsiktige strategi - vag av virkemidler, suksesskriteria.
3. Arbeidet med internasjonal markedsføring - nettverk - planlegging og analyse - etablering av virksomhet i utlandet - valg av inngangsstrategi og distribusjonskanaler - samarbeidsformer - kommunikasjon - organisering og forhandlinger.
4. Internasjonalisering og etikk, internasjonal merkevarebygging og internasjonalisering av tenester.
5. Praktiske eksempler på internasjonalisering ved studieturer, bedriftsbesøk, gjesteforelesere og videocase

Arbeids- og læringsformer

6-8 timer forelesing pr uke i høstsemesteret. Undervisningen varierer mellom tradisjonelle forelesninger, diskusjoner, casearbeid og studentaktiviteter.

Vurderingsformer

I løpet av semesteret skal studentene arbeide i grupper med case fra pensumboka. Dette arbeidet må være bestått for å kunne gå opp til slutteksamen. Videre skal studentene i løpet av semesteret gjennomføre et mindre prosjektarbeid. Tema er selvvalgt etter nærmere instruksjoner fra emneansvarlig. Arbeid og innlevering skjer gruppevis, men faglærer kan godkjenne individuell innlevering. Arbeidet skal dokumenteres skriftlig. Emnet blir avsluttet med en skriftlig sluttprøve uten hjelpemidler, 5 timer. Prosjektarbeidet og sluttprøven teller hver 50 % av sluttkarakteren. Alle delprøver må være bestått. Graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Marit Skogli - 12.06.2012