Reiselivsmarkedsføring/reiselivsgeografi 6045

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal turistene kjenne til og forklare de viktigste turistrømmene, særlig i Europa. De skal videre kune forklare turistadferd og analysere turistmarkedspotensialet i et område. De skal også ha kunnskap om hvordan virksomheter og reisemål markedsfører sine produkter, og hvilke distribusjons- og markedsføringskanaler som blir anvendt,

Studentene skal ha ferdigheter som gjør dem i stand til å utvikle reisepakker i tråd med trender i markedet. De skal kunne utarbeide markedsføringsverktøy i form av markedsplaner, swot-analyser og markedsundersøkelser.

Innhold

Aktuelle tema i undervisningen er:

  • Reisestrømmer, særlig i Europa
  • Handlinger og adferd
  • Segmentering
  • Markedsundersøkelser
  • Markedsplanlegging
  • Produktet i markedsføringssammenheng
  • Markedskommunikasjon og påvirkning i reiselivet
  • Distribusjon i reiselivet
  • Relasjoner og relasjonsmarkedsføring i reiselivet
  • Trender

Arbeids- og læringsformer

3 timer i uka i høstsemesteret. Undervisninga vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.

Vurderingsformer

Mappeevaluering med en skriftlig semesteroppgave (30 % av karakteren), muntlig presentasjon (10 %) og en avsluttende skriftlig eksamen på 4 timer (60 %). Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ragnar Prestholdt - 10.05.2012