Reiselivsmarkedsføring/reiselivsgeografi 6045
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne skal turistene kjenne til og forklare de viktigste turistrømmene, særlig i Europa. De skal videre kune forklare turistadferd og analysere turistmarkedspotensialet i et område. De skal også ha kunnskap om hvordan virksomheter og reisemål markedsfører sine produkter, og hvilke distribusjons- og markedsføringskanaler som blir anvendt,
Studentene skal ha ferdigheter som gjør dem i stand til å utvikle reisepakker i tråd med trender i markedet. De skal kunne utarbeide markedsføringsverktøy i form av markedsplaner, swot-analyser og markedsundersøkelser.
Innhold
Aktuelle tema i undervisningen er:
- Reisestrømmer, særlig i Europa
- Handlinger og adferd
- Segmentering
- Markedsundersøkelser
- Markedsplanlegging
- Produktet i markedsføringssammenheng
- Markedskommunikasjon og påvirkning i reiselivet
- Distribusjon i reiselivet
- Relasjoner og relasjonsmarkedsføring i reiselivet
- Trender
Arbeids- og læringsformer
3 timer i uka i høstsemesteret. Undervisninga vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.
Vurderingsformer
Mappeevaluering med en skriftlig semesteroppgave (30 % av karakteren), muntlig presentasjon (10 %) og en avsluttende skriftlig eksamen på 4 timer (60 %). Alle delprøver må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ragnar Prestholdt - 10.05.2012