Turismemarkedsføring 6076

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studentene kunne forklare turistadferd og analysere turistmarkedspotensialet i et område. De skal også ha kunnskaper om hvordan virksomheter og reisemål markedsfører produktene sine og hvilke distribusjons- og markedsføringskanaler som blir anvendt.

Studentene skal ha ferdigheter som gjør dem i stand til å utarbeide markedsplaner, swot-analyser og markedsundersøkelser.

Innhold

Aktuelle tema i undervisningen er:

  • Reiselivsbedriftenes arbeidsbetingelser
  • Handlinger og adferd
  • Segmenter
  • Markedsundersøkelser
  • Markedsplanlegging
  • Produkt og produktutvikling i reiselivet
  • Markedskommunikasjon og påvirkning i reiselivet
  • Distribusjon i reiselivet
  • Relasjonsmarkedføring
  • Viktige trender

Arbeids- og læringsformer

3 timer i uka i høstsemesteret. Undervisninga vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.

Vurderingsformer

Vurdering av emnet består av følgende elementer: Muntlig presentasjon (bestått/ikke bestått), skriftlig semesteroppgave (40% av karakteren), og en sluttprøve, 4 timer (60 %). Graderte karakterer. For å få godkjent vurdering i emnet, må alle delprøver være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 12.04.2012