Forming i leire i et etnografisk perspektiv 964EPER
Læringsutbytte
Kandidaten
- skal ha kunnskap om tidligere tiders keramiske uttrykk og teknikker, både nasjonalt og internasjonalt.
- skal ha arbeidet med utvalgte perioders keramiske uttrykk og teknikker.
- skal ha arbeidet med noen tidligere bygge og brenneteknikker, som plate og pølseteknikk og mile og vedovn.
- skal vite hvor og hvordan leire oppstår og kunne bruke leire fra sitt nærmiljø.
- skal kunne formidle kunnskap om og bruke tidligere tiders bygge og brenneteknikker i arbeid med barn og ungdom.
- skal kunne bruke leire fra sitt lokalmiljø i dette arbeidet og brenne det i mile,tønne eller selvbygget ovn.
- skal kunne formidle sammenhengen mellom geologi og leire og at det forklarer forskjellen i keramisk tradisjon i de forskjellige land.
Innhold
I dette emne vektlegges samspillet mellom utøver, de keramiske produktene og miljøfaktorene. Det er samtidskonteksten de keramiske produktene står i som danner fokus og som danner plattform for de skapende prosesser i leire som studenten blir ledet inn i. Det er viktig at de opparbeider forståelse for at det er en sammenheng mellom miljø og naturens forutsetninger og den kulturelle og tekniske utvikling i et samfunn.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen er knyttet til skolens inne og ute verksteder og det offentlige rom. Det vil foregå innføringer, seminarer og veiledninger. Det forventes at studentene utøver stor grad av egeninnsats på verkstedene
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2011