Grafisk Design 1 10GRAFDES 1

Læringsutbytte

Kandidaten

  • skal behersker de grunnleggende basiskunnskaper og metoder innen formale virkemidler som form, farge og komposisjon i relasjon til visuell kommunikasjon.
  • har utviklet evnen til og gjennom den skapende prosess å tilvirke grafiske bilde forenklinger.
  • har ferdigheter innen relevant programvare til å realisere, visualisere og utrykke ideer, løse problemstillinger innen fagfeltet, fra det å skape og redigere digitale bilder, digitale fotografier, illustrasjoner, skriftbilder og bok/redaksjonell design. Programvare: Adobe Photoshop, Indesign,Illustrator og Bridge.
  • skal anvende noen strategier i forhold til ide utvikling og grafisk design/illustrasjon og det fotografiske mediet.
  • skal gjennomføre design prosesser fra ide basis/ ide - utvikling og arbeid med råmateriale, via eksperimentering, videreforedling, - til å skape ferdig produkt rettet mot trykte eller digitale medier.
  • har billedforståelse og trening i analytisk tenkning og designstrategier i forhold til visuell kommunikasjon i samtiden, og erfaring med skriftlig refleksjon i fagfeltet.
  • innehar kunnskap om essensielle faglige ingredienser fra typografi, grafisk design historie, generell billedhistorie til fagets samtidige brede rekkevidde.

Innhold

I emnet legges det vekt på tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter via opplæring innen relevant digital programvare, typografi,billedforenklinger, illustrasjon/dig.fotografi, formalestetikk og layout. Dette gir grunnlag for forståelse av grafiske design som formidling av budskap og visuell kommunikasjon, der designstrategier og visuell profilering/identitet er vektlagt. De faglige problemstillingene kan være relatert både mot trykte og digitale medier.

Arbeids- og læringsformer

Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.

Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.

Mappeoppgaver

Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.

Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt karakteren bestått/ikke bestått på emnet.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunhild Lien <Gunhild.LienSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2011