Masteroppgave, nettbasert/samlinger 60MASTON

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • kunne problematisere et tema, avgrense det og fokusere det som skal undersøkes
  • kunne plassere prosjektet vitenskapsteoretisk, velge ut egnet strategi og bruke relevante metoder
  • kunne analysere eksisterende teorier og fortolkninger innenfor fagområdet
  • arbeide selvstendig og avansert med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • kunne dokumentere og kommunisere faglige problemstillinger og konklusjoner innenfor fagområdet slik at andre på tilsvarende nivå kan følge dokumentasjonen.

Innhold

Innholdet i emnet består av gjennomføring av en masteroppgave. Dette omfatter skriving av en avhandling, eget estetisk skapende arbeid og utarbeiding av et sammendrag.

Innholdet i masteroppgaven skal omfatte:

  • en presis og operasjonaliserbar problemformulering
  • relevant redegjørelse for faglig og vitenskapsteoretisk plassering
  • valg og begrunnelse av strategi og metoder
  • klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep
  • eget estetisk skapende arbeid
  • systematisk analyse, tolkning og/eller refleksjon
  • drøfting av resultater
  • en didaktisk komponent inngår i oppgaven dersom ikke hele oppgaven har et didaktisk perspektiv.
  • egnet dokumentasjon både teoretisk, praktisk og estetisk
  • selvstendig bruk av kilder etter vanlige regler for kildehenvisninger

Arbeids- og læringsformer

Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig studium. Den karakteriseres av at forskningsprosessen foregår gjennom estetisk skapende arbeid, kunstfaglig teori og pedagogikk/didaktikk. Den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen.

Studiet har hovedbase på nettet. Studentene har kontakt med HiT fra sin enkelte hjemmebase over det digitale klasserommet på Fronter og evt. samtaleprogrammer. I tillegg kommer inntil 3 samlinger hvert semester. Den første samlingen hvert studieår er lagt til tidlig august.

I løpet av Generell del av studiet (første, andre og tredje semester) har studenten arbeidet med å avklare problemområde, problemformulering og strategi for oppgaven, slik at grunnlaget for tildeling av veiledere er klarlagt. Dette forberedende arbeidet foregår dels ved fellesundervisning, gruppedrøftinger, ved individuell veiledning og som Pilotprosjektoppgave innenfor Modul 1: Estetisk og skapende område i Generell del av studiet. Prosjektbeskrivelse med problemformulering godkjennes av lærerteamet, og det gjennomføres et seminar i tilknytning til godkjenningen. Senere er det veilederne som fører dette ansvaret videre.

Etter godkjenning tildeles hver student til vanlig 2 veiledere. Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes en ramme på maksimum 30 t veiledning pr. student. Det er utarbeidet veiledningsavtale.

I fjerde, femte og sjette semester gjennomføres det på samlingene tre masteroppgaveseminarer med ulike innfallsvinkler. I seminarene danner presentasjoner fra kandidatene grunnlag for drøftinger mellom vitenskapelig personale og kandidatene.

Masteroppgaven leveres i sjette semester. En fire siders sammenfatning av masteroppgaven leveres en uke før muntlig sluttprøve. Sammenfatningen skal gå inn i instituttets database.

Obligatoriske studier

  • Forberedende veiledning
  • Samlinger: Seminarer og fellesdrøftinger
  • Offentlig presentasjon av avhandlingen

Vurderingsformer

Masteroppgaven avsluttes ved slutten av sjette semester og følgende deler er gjenstand for vurdering:

  • Avhandling
  • Utstilling av praktisk, estetisk, skapende arbeid
  • Muntlig sluttprøve
  • Sammenfatning på 4 sider, til database

Sluttvurderingen bygger på en helhetsvurdering hvor avhandling og utstilling veier tyngst. Vurderingskriteriene knyttes til studieprogrammets mål og læringsutbyttebeskrivelser, krav til innhold i emnet konkretisert i forhold til kandidatens problemstilling. Vurderingen foretas av en vurderingskommisjon som består av gjennomgangssensor, fagsensor og veiledere, hvor gjennomgangssensor har avgjørende myndighet.

På vitnemålet føres:

  • karakterer for:
    • generell del
    • masteroppgave
  • tittel på masteroppgaven

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marte S. Gulliksen <marte.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>,Laila B. Fauske <laila.b.fauskeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 22.12.2011