Produktdesign 1 10PRODES 1
Læringsutbytte
Kandidaten skal
- Kjenne til og kunne anvende både tradisjonelle og nyere designrelaterte metoder.
- Vise evne til ideutvikling og visualisering av løsninger ved bruk av ulike tegnetekniske metoder og arbeid med modell og prototype.
- Anvende idéutviklingsmetoder og løse problemer ut fra ulike tema, arbeidsmåter og innfallsvinkler
- Kjenne til andres løsninger innenfor produktdesign område og samtidig design og designhistorie
- Ha innsikt i samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som for eksempel konsekvenser av ressursbruken for miljøet og anvende dette i eget design arbeid.
- Ha bred kunnskap om materialer, deres egenskaper og bruksområder, og kunne vurdere og velge i forhold til gitte designkriterier.
Innhold
Arbeidet i dette delemnet har fokus på etablering av grunnleggende innsikt i produktdesign. Det blir lagt vekt på praktisk designarbeid enten ved å identifisere behov for større eller mindre forbedringer av eksisterende produkter, eller ved å utvikle egne ideer. Det praktiske arbeidet settes i en designmetodisk ramme med særlig vekt på produktanalyse.
Arbeids- og læringsformer
Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet
Vurderingsformer
Avsluttende vurdering i emnet er bestått/ikke bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved høgskolen i Telemark
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunhild Lien <Gunhild.LienSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Lyngvær Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no> - 29.12.2011