Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og kommunikasjon ENG 101

Læringsutbytte

Etter endt studium skal studentene:

KUNNSKAP
-ha kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
-ha kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
-ha kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
-ha kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
-ha kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
-ha kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
-ha kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
-ha kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
-ha kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
-ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
-ha forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet

FERDIGHETER
-kunne bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
-kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
-kunne veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
-kunne legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
-kunne utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
-kunne anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
-kunne kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
-kunne legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

GENERELL KOMPETANSE
-kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
-kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
-kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Fagplanen for Engelsk 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn og inngår i grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen er profesjonsrettetog gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. . Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

ENG101 består av tre integrerte deler: Akademisk skriving og barnelitteratur, språklære og fagdidaktikk. Disse delene er modulisert i to delemner: Språklære som er på 10 studiepoeng og akademisk skriving og engelsk barnelitteratur som er på 5 studiepoeng.

Dette emnet utgjør en del av faget Engelsk 1 for 1.-7. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 1 består av følgende to moduliserte emner, som er totalt 30 studiepoeng:

ENG 101 15stp
ENG 102 15stp

I grunnskolelærerutdanningen Engelsk 1 trinn 1-7 går ENG 101 i høst. ENG 102 går i vårsemester.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen gis hovedsakelig i form av forelesninger. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i rimelig tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med noe selvstudium.

Obligatorisk arbeid

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter svært viktig, og studentene må delta i minst 80 % av undervisningen. Studenter med for høyt fravær vil i utgangspunktet ikke kunne få avsluttende vurdering i faget.

Alle oppgaver skal leveres innen gitte frister med mindre annet er avtalt med faglærer i forkant. Dersom studenter har behov for utvidet frist i forbindelse med sykdom, skal som en hovedregel legeerklæring kunne fremvises.

Vurderingsformer

Studentene skal vurderes på to måter i løpet av studiet - underveisvurdering og sluttvurdering.

Underveisvurdering skal bestå av to oppgaver. En kort skriftlig oppgave på to sider som blir vurdert bestått/ ikke bestått og en skriftlig innleveringsoppgave med veiledning. Den blir gitt karakter og teller 30 % av den endelige karakteren. Vurdering: Karakterskalaen A-F benyttes. De to skriftlige oppgaver omfatter pensum i akademisk skriving og barnelitteratur. Alle oppgavene må være gjennomført og bestått for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i faget.

Sluttvurderingen er en skriftlig prøve i grammatikk på 4 timer. Denne teller 70 % av den endelige karakteren. Denne eksamen blir vurdert med en karakterskala fra A til F. Hjelpemidler til språkeksamen: engelsk-engelsk ordbok.

Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter R Kavu Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.06.2012