Engelsk 1, emne 2: Engelsk kulturstudier og fonetikk ENG 102
Læringsutbytte
Etter endt studium skal studentene:
KUNNSKAP
-ha kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
-ha kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
-ha kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
-ha kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
-ha kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
-ha kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
-ha kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
-ha kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
-ha kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
-ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
-ha forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
FERDIGHETER
-kunne bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
-kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
-kunne veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
-kunne legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
-kunne utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
-kunne anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
-kunne kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
-kunne legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
GENERELL KOMPETANSE
-kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
-kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
-kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Fagplanen for Engelsk 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn og inngår i grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet.. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
ENG102 består av tre integrerte deler: Engelsk litteratur og kultur, fonetikk og fagdidaktikk. Disse delene er modulisert i to delemner: Engelsk litteratur og kultur som er på 10 studiepoeng og fonetikk som er på 5 studiepoeng.
Dette emnet utgjør en del av faget Engelsk 1 for 1.-7. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 1 består av følgende to moduliserte emner, som er totalt 30 studiepoeng:
ENG 101 15stp
ENG 102 15stp
I grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7 går ENG 101 første høstsemester. ENG 102 går i vårsemester.
Fagdidaktikk og metodikk
Som i ENG 101 blir didaktiske og metodiske emner behandlet som en integrert del av språklære, litteratur- og samfunnsstudier.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen gis hovedsakelig i form av forelesninger. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i rimelig tid og deltar aktivt i undervisningen.
En studietur til York i England vil bli gjennomført i løpet av studiet dersom det er økonomisk mulig. De som av ulike årsaker ikke kan delta på turen, skriver en egen oppgave innen kulturkunnskap etter nærmere avtale med faglærer.
Praksis
Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis, og en av mappeoppgavene i engelsk skrives i tilknytning til praksis. Studenter som av ulike grunner ikke er i praksis, skal skrive en fagdidaktikk oppgave i samråd med sin faglærer.
Obligatorisk arbeid
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter svært viktig, og studentene må delta i minst 80 % av undervisningen. Studenter med for høyt fravær vil i utgangspunktet ikke kunne gå opp til avsluttende muntlig prøve.
Alle oppgaver skal leveres innen gitte frister med mindre annet er avtalt med faglærer i forkant. Dersom studenter har behov for utvidet frist i forbindelse med sykdom, skal som en hovedregel legeerklæring kunne fremvises.
Vurderingsformer
Studentene skal vurderes på to måter i løpet av studiet - underveisvurdering og sluttvurdering.
Underveisvurdering skal bestå av tre obligatoriske deler. Den første delen er en praksisoppgave (eller annen fagdidaktikk oppgave dersom studenten ikke skal ha praksis) som blir vurdert bestått/ikke bestått. Den andre delen er en skriftlig veiledet innleveringsoppgave. Denne oppgaven blir gitt karakter og teller 20 % av den endelige karakteren. Den siste delen er en mappe innlevering i fonetikk. Denne teller 30% av den endelige karakteren. I del to og tre skal karakterskalaen A-F benyttes i vurdering. Alle obligatoriske oppgaver og prøver må være gjennomført og bestått for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i faget.
Sluttvurderingen er en individuell muntlig eksamen i litteratur og kultur. Muntlig eksamen tar sitt utgangspunkt i emne fra pensum i litteratur og samfunnsstudier, men også studentenes kunnskaper, språkferdigheter og evne til faglig og didaktisk refleksjon vil bli sterkt vektlagt. Innleverte arbeider kan også bli gjort til gjenstand for eksaminasjonen. Denne eksamenen teller 50 % av den endelige karakteren og blir vurdert med karakterskalaen A-F.
Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter R Kavu Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.06.2012