Idrett 45IDRETT

Læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten:

  • har faglige og fagdidaktiske kunnskaper i de utvalgte idrettsaktivitetene
  • har kunnskap om tilpasset opplæring

Ferdigheter:

  • kan reflektere over likheter og særegenheter ved de forskjellige idrettslige aktiviteter, og over verdiaspektet ved formidling av idrett i skolefaget kroppsøving
  • kan vise ferdigheter og veiledningsevne i de utvalgte idrettsaktiviteter
  • kan legge til rette for læring av de samme ferdigheter
  • kan tilpasse opplæringen til elevers ulike evner og anlegg, interesser og sosiokulturelle bakgrunn og motivere for læring
  • kan utvikle spillvarianter og treningsformer basert på den innsikt arbeidet med de forskjellige idretter har gitt dem
  • kan skape alternative idrettsaktiviteter gjennom eksperimentering og samhandling med andre
  • kan gjennomføre sikkerhetsrutiner i aktuelle miljø

Generell kompetanse

  • skal kunne forstå, utøve og utvikle kroppsøving som allmenndannede fag
  • skal kunne ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet

Innhold

16 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Arbeidet med idrettslige aktiviteter 1.studieår er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. I målområdet 1. studieår legges det vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretter:

  • Lagidretter: ballbasis, fotball, volleyball og innebandy
  • Individuelle idretter: orientering, turn, friidrett, svømming, skøyter og langrenn

9 studiepoeng, 2. studieår

I arbeidet med målområdet 2. studieår blir det lagt vekt på 2 individuelle (og lag) idretter. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring med henblikk på arbeid i grunnskole og videregående skole.

De aktivitetene er: klatring og snowboard.

20 studiepoeng, 3. studieår - idrett og tilpasset opplæring

I arbeidet med målområdet 3. studieår blir det lagt vekt på en individuell idrett (alpint), to lagidretter (håndball og basketball) og idrett for funksjonshemmede. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring med henblikk på arbeid i grunnskole og videregående skole. I tillegg kommer tilpasset opplæring som fagdidaktisk tema.

I arbeidet med tilpasset opplæring som den største delen av målområdet 3. studieår blir et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon vektlagt. Arbeidet knyttes til tre hovedområder:

  • tilpasset opplæring innenfor rammene av nasjonalt lærerplanverk
  • tilpasset opplæring for elever med behov for individuell opplæringsplan
  • tilpasset opplæring for fysisk funksjonshemmede og psykisk funksjonshemmede

Arbeids- og læringsformer

16 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Målområdet er organisert ved 16 studiepoeng 1. studieår. Målområdet videreføres i 2. og 3. studieår.

Aktuelle arbeidsformer vil være:

  • problembasert læring
  • gruppearbeid
  • individuelt arbeid
  • veiledning

Aktivitetene vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen bli det satt av tid til egentrening og egenaktivitet. Dette til sammen krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærere og medstudenter.

9 studiepoeng, 2. studieår

Målområdet er organisert ved 9 studiepoeng 2. studieår. Målområdet videreføres i 3. studieår.

Aktuelle arbeidsformer 2. studieår vil være:

  • problembasert læring
  • gruppearbeid
  • individuelt arbeid
  • veiledning.

I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.

20 studiepoeng, 3. studieår - idrett og tilpasset opplæring

Målområdet er organisert ved 20 studiepoeng 3. studieår.

Aktuelle arbeidsformer 3. studieår vil være:

  • problembasert læring
  • forelesninger
  • gruppearbeid
  • individuelt arbeid
  • arbeid med faglig-didaktiske studieoppgaver
  • instruksjon
  • veiledning

I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium og egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.

Vurderingsformer

16 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Karakteren settes på bakgrunn av vurdering underveis i utvalgte idretter. Vurderingsgrunnlaget er studentens egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene fra 1., 2. og 3. studieår. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.

Obligatoriske krav:

  • bestått karakter i hver enkelt idrett
  • minst 80% deltagelse
  • bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

9 studiepoeng, 2. studieår

Målområdet er en videreføring av arbeidet fra 1. studieår. Karakteren settes på bakgrunn av vurdering underveis i utvalgte idretter. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene fra 1., 2. og 3. studieår. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.

  • bestått karakter i hver enkelt idrett
  • bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art

Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av sluttkarakteren i 1. klasse, 2. klasse og 3. klasse. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

20 studiepoeng, 3. studieår - idrett og tilpasset opplæring

Målområdet er en videreføring av arbeidet fra 1.og 2. studieår. Vurderingen i idrett 3. studieår består av en karakter. Karakteren settes på bakgrunn av vurdering underveis i utvalgte idretter. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Alle karakterer fra idrettene teller likt og sluttkarakteren i idrett 3. studieår uttrykker gjennomsnittet. I arbeidet med tilpasset opplæring inngår studieoppgaver. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.

  • minst 80% deltagelse
  • bestått karakter i hver enkelt idrett
  • bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art

Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F vor A er beste og E er laveste ståkarakter. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av sluttkarakteren i 1. klasse, 2. klasse og 3. klasse.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 05.03.2012