Matematikk 103 Nett - tallære og didaktikk MAT103
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
- har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole, og overganger mellom trinnene i skolen.
- har undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse først og fremst knyttet til den systematiske oppbygningen tallteori
- har kunnskap om hvordan viten i matematikk utvikles gjennom utforsking og eksperimenter og påfølgende bevisføring
- har kunnskap om ulike typer matematiske bevis og resonnementer.
FERDIGHETER
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7
- kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
Innhold
Matematikk 103 gir en innføring i tallteori knyttet til temaene:
De naturlige talls grunnlag – resonnement og bevis i matematikken – faktorer, delelighet og rest – primtall – analyse av tallfølger – figurtall og tallmønstre – diofantiske likninger – kongruensregning – lineære kongruenser og systemer av slike – spesielle delelighetsregler – grunnleggende kryptografi – noen sentrale tallteoretiske funksjoner – noen grunnleggende setninger i tallteori – pytagoreiske tripler.
Hovedtemaene i didaktikken er problemløsning og utforsking og begrunnelse og bevis. Det taes også opp noen mer generelle didaktiske emner.
Arbeids- og læringsformer
Matematikk 103 går over hele studieåret, med avsluttende eksamen i mai/juni. Det vil det normalt tilbys 4 timer undervisning i hver av modulene i undervisningsukene (undervisningsukene spesifiseres i semesterplanen). En undervisningssekvens vil kunne bestå av både forelesning og øving, men det legges opp til at vi kan være fleksible med hensyn til bruken av timene. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.
Vurderingsformer
Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Matematikk 103 avsluttes med en 5 timers individuell, skriftlig prøve under eksamensvilkår. Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Kandidater som ikke består får karakteren F.
Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.
Matematikkdelen av LK06, samt et formelark, vedlegges eksamensoppgaven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 21.03.2012