Norsk for språklige minoriteter, Modul 2 15NOSPRM2

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført emne har studenten:

  • Kunnskap om språklæringens ulike aspekter – kognitive, sosiokulturelle og emosjonelle
  • Kunnskap om utvikling av literacy i en flerspråklighetskontekst
  • Kunnskap om arbeid med ulike teksttyper i klasserommet (sak-, skjønn- og sammensatte tekster)
  • Kunnskap om analyse og vurdering av elevtekster i et læringsøyemed
  • Kunnskap om tilrettelegging av undervisning i flerkulturelle klasserom
  • Kunnskap om lese- og skrivevansker hos minoritetsspråklige elever og tegn på disse
  • Kunnskap om læringsressurser og læremidler brukt i undervisningen av minoritetsspråklige elever

Ferdigheter

Ved fullført emne kan studenten:

  • Anvende teoretisk kunnskap under praktisk læringsarbeid i klasserommet
  • Reflektere over egen praksis, vurdere ulike opplæringsmodeller og treffe faglig begrunnede valg
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere norskopplæring for språklige minoriteter
  • Analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre
  • Utnytte og anvende kunnskap om læringsstrategier i arbeid med ulike teksttyper i praktisk språkundervisning
  • Bruke et bredt spekter av tekster og sjangre i læringsarbeidet

Kompetanse

Ved fullført emne har studenten:

  • Kompetanse til å bidra under utvikling av andrespråkselevens literacy
  • Didaktisk og fagteoretisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisning i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • Kompetanse til kritisk og faglig begrunnet refleksjon over metodikk i faget Grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • Generell kompetanse til å håndtere varierte utfordringer i forbindelse med opplæring av språklige minoriteter
  • Kompetanse i å kunne planlegge, gjennomføre, formidle og evaluere eget FoU-arbeid om undervisning av elever fra språklige minoriteter

Arbeids- og læringsformer

Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver, både individuelt og gruppevis. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

I tilknytting til undervisning vil studentene få arbeidskrav som skal utføres individuelt eller i grupper. Arbeidskravene vil være spesifisert i kursets semesterplan.

Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister som framgår av semesterplanen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke kan levere arbeidskrav innen fristen, kan etter avtale med faglærer få utvidet innleveringsfrist. Arbeidskrav må være utført og godkjent for at man kan gå opp til eksamen.

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave basert på et utviklingsarbeid gjennomført på egen skole. Utviklingsarbeidet skal knyttes til opplæring av elever fra språklige minoriteter. Problemstilling for fordypningsoppgaven skal være godkjent av faglærer innen en avtalt frist som framgår av semesterplanen. Oppgavens omfang: 10 sider. Det vil foreligge en egen framdriftsplan med nærmere retningslinjer for arbeidet med fordypningsoppgaven ved kursstart.

På fordypningsoppgaven gis det veiledning fra faglærer. Det gis veiledning på problemstilling, og deretter én hovedveiledning. Faglærer veileder ikke fram til “ferdig tekst”.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • Arbeidskrav spesifisert i semesterplanen
  • Fordypningsoppgave

Sluttvurdering

Fordypningsoppgave. Oppgaven vurderes med karakter A – F, med A som beste og E som laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 13.03.2012