Samfunnsfag 2 - med vekt på Norge og Europa 30SF2
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten skal ha kunnskap om:
- Europas geografi
- Globalisering, spesielt med fokus på vær og klima, miljø og utvikling
- Norsk historie 1905 – 2000
- Europeisk historie fra første verdenskrig til i dag
- Demokrati og politikk. Norges politiske system
- Migrasjon og kulturforståelse i Europa
FERDIGHETER
Studenten:
- kan bruke faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfagopplæring for ulike elevgrupper
- kan bruke ulike deler av samfunnsfaget som regifag og som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige tema- og prosjektarbeid
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kan kommunisere med og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
Innhold
GEOGRAFI
- Europas geografi
- Globalisering, spesielt med fokus på vær og klima, miljø og utvikling.
HISTORIE
- Norsk historie 1905 – 2000
- Europeisk historie fra første verdenskrig til i dag
SAMFUNNSKUNNSKAP
- Demokrati og politikk. Norges politiske system
- Migrasjon og kulturforståelse i Europa
Arbeids- og læringsformer
Kurset går over ett år med start på høsten. Det er organisert i to moduler - hver på 15 studiepoeng. Modul 1 går i høstsemesteret og modul 2 i vårsemesteret.
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesninger, seminar, arbeid med kilder, bruk av IKT og skriving av oppgaver. Kilder av ulike slag er viktig i samfunnsfag. Det kan dreie seg om skriftlige kilder, statistikk, bilder, kart, diagram og muntlige kilder og andre kilder i nærmiljøet. Bruk av Internett står sentralt.
Fordypningsoppgave
Studentene skal levere en individuell, skriftlig fordypningsoppgave med tema og problemstilling som er relevant for kurset.
Ekskursjon
I Samfunnsfag 2 legges det til rette for en ekskursjon av ca. en ukes varighet relatert til emnet europeisk historie og samfunnsutvikling. Denne ekskursjonen har et tverrfaglig utgangspunkt og utgjør en konkretisering av deler av fagstoffet. Det forutsettes studentmedvirkning i turarrangementet.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Studentene delta i gruppearbeid som skal fremføres muntlig for resten av klasse. Blir vurdert til bestått/ikke-bestått
Sluttvurdering
Endelig karakter settes på grunnlag av:
MODUL 1 (15 stp., avsluttes om høsten):
· Individuell skriftlig eksamen på 5 timer (vektes 2/3)
· Individuell skriftlig seminaroppgave (vektes 1/3)
MODUL 2 (15 stp., avsluttes om våren):
· individuell fordypningsoppgave (vektes 1/3)
- individuell muntlig eksamen (vektes 2/3)
Ved sammenslåing teller begge modulene 50%.
I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol
|
Betegnelse
|
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier
|
A
|
fremragende
|
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.
|
B
|
meget god
|
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.
|
C
|
god
|
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.
|
D
|
nokså god
|
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.
|
E
|
tilstrekkelig
|
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.
|
F
|
ikke bestått
|
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.
|
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <Kerstin.BornholdtSPAMFILTER@hit.no> - 05.07.2012