Profesjonskunnskap yrkesopplæring 15PROY
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- gjøre greie for særtrekk ved fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift som arena for læring og oppvekst i et historisk og samtidig perspektiv
- begrunne fag-og yrkesopplæringens innhold i relasjon til grunnleggende ferdigheter, skolefag og yrkesfag, samt praksisopplæring
- fag- og yrkesopplæring i lovverk og læreplaner for skole og bedrift
- lede reform- og utviklingsarbeid i fag- og yrkesopplæring, i skole og eller bedrift
- veilede personale i ulike områder av yrkesopplæring
- reflektere over norsk yrkesopplæring i et internasjonalt perspektiv
Innhold
Med yrkesopplæring forstås her de institusjoner som gir opplæring i et yrkesfaglig program i skole eller bedrift, normalt aldergruppen 16-19 år. Men yrkesopplæring kan også være etterutdanning eller videreutdanning for denne gruppen i privat eller offetlig bedrift. Yrkesopplæring som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor yrkesopplæring. Det kan være som leder av yrkesopplæring i skole, som leder av praksisopplæring av lærlinger i bedrift, for eksempel opplærinsgring, eller etter- og videreutdanning av fagarbeidere. Spesialiseringen kan også rette seg inn mot forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til fag- og yrkesopplæring i skole eller bedrift.
Arbeids- og læringsformer
Seminar, gruppearbeid, feltarbeid
Vurderingsformer
Individuell skriftlig oppgave 8-10 sider. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 23.06.2012