Helse og livskvalitet hos eldre 987-E1
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
- Kunne analysere og problematisere begrepene helse, sykdom og kropp i forhold til ulike forståelsesmåter, med vekt på et aldringsperspektiv
- Ha innsikt i utviklingen og betydningen av samfunnsmessige forhold for eldres livsvilkår
- Ha inngående kunnskap om hvordan eldres livshistorier, livssituasjoner og etnisitet påvirker opplevelse og forventninger
- Kunne anvende kunnskap om normale aldringsprosser og teorier om aldring for å analysere utfordringer i forhold til eldres liv og levekår
- Ha avansert kunnskap om de vanligste sykdommer/funksjonssvikt hos eldre
- Ha inngående kunnskap innen helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeid med eldre
- Ha grunnleggende kunnskap om overgangsfaser i eldres liv, og kunne problematisere og analysere utfordringer disse innebærer
Innhold
- Ulike syn på helse og sykdom
- Aldring og eldre i et historisk og kulturelt perspektiv
- Eldres erfaringer med å bli gammel og hjelpetrengende
- Normale aldringsprosesser og teorier om aldring
- Vanlige sykdommer og funksjonssvikt hos eldre
- Forebyggende, helsefremmende og rehabiliterende strategier i arbeidet med eldre
- Overgangsfaser, tap, sorg og mestring i alderdommen
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Vurderingsformer
Vilkår for å gå opp til eksamen
987-E1 ST1 Livshistorieintervju
Individuelt gjennomført livshistorieintervju med eldre person med framlegg på seminar. Se beskrivelse i Fronter.
Vurdering: Bestått/ikke bestått
Eksamen
987-E1 ST2 Helse og livskvalitet hos eldre
Individuelt essay med utgangspunkt i tema fra emnet. Essayet skrives som hjemmeoppgave over 5 dager. Vurderes med gradert karakter. Se kriterier i Fronter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Sigrun Hvalvik <Sigrun.hvalvikSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 19.03.2012