Vitenskapsteori, metode og kunnskapsutvikling 987-E2

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten:

  • Ha kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske retninger
  • Kunne kritisk reflektere over betydningen av vitenskapsteoretiske retninger for kunnskapsutvikling i eldreomsorg
  • Ha inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske paradigmer og deres betydning for forskningsprosessen
  • Ha kunnskap om forskjellen mellom anvendelse av kvalitative og kvantitative metoder
  • Kunne problematisere forholdet mellom teori og empiri
  • Ha innsikt i metoder for kunnskaps- og kvalitetsutvikling i praksis
  • Kunne anvende prinsipper for kunnskapsbasert praksis

Innhold

  • Kunnskapsbegrepet
  • Vitenskap og vitenskapelig kunnskap
  • Vitenskapsteori med relevans for helsefaglig forskning
  • Forskningsprosessen og forskningsdesign
  • Kvalitative og kvantitative metoder
  • Kvalitetsutvikling i klinisk praksis
  • Kunnskapsbasert praksis

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Vurderingsformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

987-E2 ST1 Gjennomført gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
Gjennomført gruppeoppgave med framlegg på seminar. Se beskrivelse i Fronter.
Vurdering: Bestått/ikke bestått

Eksamen

987-E2 ST2 Vitenskapsteori, metode og kunnskapsutvikling.
6 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Vurderes med gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Sigrun Hvalvik <Sigrun.HvalvikSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 19.03.2012