Innføring i vernepleiefaglig arbeid 061-E1

Læringsutbytte

Læringsutbytte i emne 1 er at studentene

Kunnskaper

  • kan gjøre rede for rammer, utvikling og sentrale begrep i vernepleiefaglig arbeid og utdanning både i historisk perspektiv og i dagens situasjon.
  • kan gjøre rede for kulturbegrepet, gi eksempler på flerkulturelle problemstilinger og kan gjenkjenne egne kulturelle verdier og kulturell praksis.
  • kan gjøre rede for årsaksforhold i forhold til funksjonshemning generelt og psykisk utviklingshemning spesielt.

Ferdigheter

  • kan bruke grupper som arbeidsform i studiet
  • kan identifisere, utprøve og vurdere egen relasjonskompetanse og kommunikative handlinger

Kompetanse

  • har innsikt i sentrale vernepleiefaglige og yrkesetiske problemstillinger
  • har forståelse for likeverdsperspektiv

Innhold

Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.

Sosiologi og sosialantropologi - 2 stp, Jus - 1 stp, Generell-, utviklings- og sosialpsykologi - 2 stp, Medisinske og naturvitenskapelige emner - 3 stp, Psykisk helsearbeid - 1 stp, Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle - 6 stp, Ferdighets- og atferdslæring - 2 stp, Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk - 1 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 2 stp.

Arbeids- og læringsformer

Emnet inneholder forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og presentasjoner.

Vurderingsformer

Emnekode: 061-E1: Vernepleiefaglig arbeid

En 6 timers prøve med utgangspunkt i forventet læringsutbytte i emnet. Individuell besvarelse under tilsyn. Graderte karakterer

Det er inntil tre arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.

Arbeidskrav framkommer av emneplanen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 22.02.2012