Kritisk refleksjon 061-E9
Læringsutbytte
Læringsutbytte i emne 9 er at studenten
Kunnskaper
- har innsikt i aktuelle diskurser i eget fagfelt
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode som grunnlag for vurderinger i eget fagfelt
- har kunnskap om forskning om funksjonshemning
Ferdigheter
- kan vurdere juridiske problemstillinger og etiske dilemmaer knyttet til bruk av tvang i velferdsretten
- kan utføre forsvarlig saksbehandling
- kan vurdere organisasjonsmessige og politiske føringer for utvikling av velferdstjenester
- kan vurdere vernepleiefaglig arbeid i lys av kulturell kompleksitet
- kan vurdere tverrfaglig samarbeid i lys av faglige standarder og brukermedvirkning
- orienterer seg mot arbeidet med praksisstudier og bacheloroppgave i delemne 10
Kompetanse
- kan vurdere kunnskapskilder og diskurser som former innholdet i vernepleiefaglig arbeid
- viser en kritisk reflekterende holdning i vurdering av faglige problemstillinger
Innhold
Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpoltikk - 5 stp, Sosiologi og sosialantropologi - 4 stp, Jus - 2 stp, Vitenskapsteori og forskningsmetode - 2 stp, Generell pedagogikk og sosialpedagogikk - 2 stp, Medisinske og naturvitenskapelige emner - 2 stp, Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle - 2 stp, Velferdsarbeid - 3 stp, Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk - 3 stp, Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning - 5 stp.
Arbeids- og læringsformer
Studiegrupper er det bærende element i emne 9. Arbeidsmåter og organisering framkommer i emneplanen.
Vurderingsformer
Emnekode:061-E9: Kritisk refleksjon - vurderingsoppgave
Studentene skal besvare én av to gitte oppgaver med utgangspunkt i forventet lærngsutbytte i emne 9. Individuell besvarelse. 2500 - 3000 ord. Graderte karakterer.
Det er inntil seks arbeidskrav knyttet til emnet hvorav et arbeidskrav er en fullstendig saksbehandling som omhandler sentrale tjenester til funksjonshemmede. Arbeidskravene må væregodkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.
Arbeidskrav framkommer av emneplanen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 22.02.2012