404 Idrett, administrasjon og ledelse 2

Innledning

Idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet er i utvikling og dette krever kompetanse i frivillige organisasjoner og i norsk forvaltning.

Det er en tendens at idretten blir stadig mer profesjonalisert som igjen fører til behovet for medarbeidere som har komptanse innenfor idrett og administrasjon.

Studiet i idrett, administrasjon og ledelse er derfor profesjonsrettet og retter seg mot yrker vi vet er aktuelle for studenter etter endt utdanning. Studiet gir studentene både praktisk erfaring og kunnskap kombinert med teoretiske perspektiver på sentrale tema.

Målgruppe og opptakskrav

For å begynne på studiet forutsettes at studentene har idrett årsstudium eller tilsvarende idrettsfaglig utdanning fra andre høgskoler/universitet. Studiet egner seg for de som ønsker å administrere og legge tilrette for idrett og fysisk aktivitet i frivillige organisasjoner, offentlige organisasjoner, treningsinstitusjoner, helseinstitusjoner, eller innenfor turistnæringen.

Studiet egner seg for gå viderere på andre studieretninger senere for eksempel fysioterapi og studier i administative fag og ledelsesfag.

Mål for studieprogrammet

Hovedmålet er at utdanningen skal kvalifisere studentene for å utføre administrative funksjoner innenfor det administrative fagfeltet i privat eller offentlig sektor.

Studiet i idrett, administrasjon og ledelse er tverrfaglig og yrkesrettet og skal kvalifisere for administrative oppgaver og lederfunksjoner på idrettsfeltet i den offentlige, private og frivillige sektoren av samfunnet. Det er et mål at studentene skal bli kjent med ulike sider av studiet gjennom praktisk arbeid og befaringer, og på den måten synliggjøre teorien i praktisk virkelighet. Studiet skal sammen med annen utdanning gi grunnlag for arbeid innenfor følgende områder:

Offentlig virksomhet som statlige institusjoner/etater, fylkeskommunene/, kommuner

Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite, idrettskretser, særforbund

Frivillige organisasjoner som idrettslag,idrettsråd eller tilsvarende organisasjoner

Helse, rehabillitering og tilsvarende organisasjoner

Reiseliv og turistnæringen

Egne bedrifter/ næringsvirksomhet og prosjektrelaterte arbeid

Treningssentre og andre mer kommersielle arbeidsplasser

Studiet er avsluttende men kan utgjøre det 2 året i bachelorstudiet idrett, administrasjon og ledelse. De aller fleste av studentene velger å fordype seg videre på studiet i idrett, adminsitrasjon og ledelse 3.

Det er mulig å komibere trenerutdanning med et års fordypning i idrett, administrasjon og ledelse. Dette gir bachelorgrad i idrettsvitenskap.

Ulike kombinasjoner av studier i idrett, administrasjon og ledelse og andre studium kvalifiserer for opptak til masterstudium i Kroppsøving , idrett og friluftsliv.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført studium i idrett, administrasjon og ledelse skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal ha gode kunnskaper om visjoner, strategier, mål, tiltak og virkemidler som brukes innen idretts- og friluftslivsorganisasjoner, myndigheter/institusjoner og private næringsliv/bedrifter og foretak.

Studentene skal tilegne seg kritisk innblikk i anleggspolitiske utfordringer

Studentene skal ha bred kunnskap om sentrale teorier og problemstillinger innenfor fagfeltet idrettspedagogikk/coaching/ledlese

Ferdigheter

Studentene skal kunne anvende kunnskap de får i studiet til konkret handling som fordypnings/prosjektoppgaver, praksis og arrangement på en tilfredsstillende måte

Generell kompetanse

Studentene skal tilegne seg evne til å foreta selvstendige samfunnsmessige analyser av ulike tema og begreper innenfor idrett og friluftslivsfeltet.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Idrett, administrasjon og ledelse I
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
1040 Idrettsplanlegging, helse og
tilrettelegging
15,00 O 5 10
1041 Idrettspolitikk og administrasjon I 15,00 O 5 10
1013 Idrettssosiologi II 10,00 O 10  
1045 Markedsføring og arrangement 10,00 O 7,5 2,5
1012 Idrettspedagogikk, coaching og ledelse
II
10,00 O 5 5
Sum: 32,5 27,5
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det legges vekt på å gi en bred innføring i rammebetingelsene for idrett og friluftsliv i vårt samfunn. Videre går vi inn på sentrale administrative utfordringer og oppgaver knyttet til fagfeltet. Studentene får erfaring i planlegging og gjennomføring av idrettsarrangement. Ellers blir det temaer knyttet blant annet til økonomi, media, sponsing, næringsvirksomhet, markedsføring og helse.

Studiet skal blant annet gi studentene:

Innsikt i måter å tilrettelegge og lede ulike idrett og friluftslivstiltak med vekt på administrasjonsrollen

Kunnskap om sentrale idrettspolitiske tema hvor vi legger vekt på aktiv studentmedvirkning i form av diskusjoner, gruppearbeid og prosjekter. Vi vil at studentene skal få trening i å legge fram egne arbeid hvor de får tilbakemelding fra andre studenter og ansatte.

Erfaring i planlegging og gjennomføring av et større idrettsarrangement

Kunnskap om økonomistyring på kultur og idrettssektoren

Kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende og forebyggende tiltak

Innsikt i markedsføringsledelse og strategisk planlegging

Alle emner er obligatoriske

Det tas forbehold om endringer i studieplanen.

Internasjonalisering

Det gis muligheter for å reise til utlandet på studieopphold, både gjennom praksis og over en lengre periode i 5 semester av bachelorutdanningen. Det vi i praksis si høsten i det 3 studieåret. For en oversikt over aktuelle utvekslingsland- og institusjoner henvises til studieplanen for idrett, administrasjon og ledelse3.

Arbeids- og læringsformer

Studentene skal følges opp under hele studieløpet gjennom forelesninger, befaringer, praksis, rapporter, gruppe- og seminaroppgaver.

Det blir lagt opp til tett oppfølging av studentene med vekt på kommunikasjon og samhandling i form av diskusjoner, team/gruppearbeid og gode tilbakemelding på innleverte oppgaver/prosjekter.

Praksisperioden skal gi studentene muligheter til å anvende kunnskap og ferdigheter fra studiet og det er et mål at de lærer seg til å ta ansvar for fullføring av oppgaver som tilfaller dem i løpet av denne perioden.

Forholdet mellom teori/praksis

Som endel av studiet skal studentene gjennomføre en praksisperiode som skal gi muligheter til å anvende kunnskaper, ferdigheter, teorier og metoder tilegnet gjennom studiet.

Mange tema tar utgangspunkt i forskningsbasert teori. Ansatte og forelesere på studiet i idrett, administrasjon og ledelse driver med forskning innenfor politikk og anlegg som gir studentene refleksjon og innsikt i sentrale tema i studiet.

Vi har også kompetanse fra praksisfeltet som er nyttig for studentene i tilegnelse av kunnskap.

Studenten får i tillegg et godt nettverk av mennesker som sitter i sentrale stillinger rundt i landet gjennom deltakelse på konferanser/temadager og andre sentrale hendelser i norsk idrett.

Vurderingsformer

Vurderingsformer ved studiet er fullført obligatorisk undervisning og befaringer, innlevering av rapporter og fordypningsoppgaver, skriftlig og muntlig eksamen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <helle.f.knutzenSPAMFILTER@hit.no> - 11.01.2012