956 Barnehage og ledelse (førskolelærer)
Innledning
Fordypningen skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barnehage og ledelse. Studiet barnehage og ledelse tar utgangspunkt i barnehagen som lærende organisasjon, og setter fokus på pedagogisk ledelse og endringsprosesser i barnehagen.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet i barnehage og ledelse er et fordypningsfag for førskolelærerstudenter siste studieår og emner fra pedagogikk må være bestått . Studiet er også en videreutdanning for førskolelærere.
Mål for studieprogrammet
Videreutvikle studentenes faglige kyndighet og dyktighet i forhold til barnehage og ledelse.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal ha innsikt i og kunnskap om ulike områder ved pedagogisk ledelse og personalutviklingsledelse i barnehagen.
Studentene skal ha innsikt i hvordan barnehagen som organisasjon blir påvirket av ulike interessenter.
Studentene skal ha kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon.
Ferdigheter:
Studentene skal ha innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen, og ha forståelse for de relasjonelle sidene ved ledelse.
Studentene skal utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av lederhandlinger i barnehagen.
Generell kompetanse:
Studentene skal få kompetanse om juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.
Studentene skal få innsikt i hva lederrollen innebærer i informasjons- og kommunikasjonssamfunnet.
Studentene skal få forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er delt i to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng.
Hovedemne 1: Ledelse i barnehagen og ledelse i det offentlige rom.
Hovedemne 2: Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon.
Samfunnsfag vil inngå som en del av hovedemne 1 og utgjøre 6 studiepoeng.
Internasjonalisering
Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.
Arbeids- og læringsformer
Se emneomtale.
Forholdet mellom teori/praksis
Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, blant annet i tilknytning til bacheloroppgave.
Vurderingsformer
Se emne for utfyllende informasjon.
Skikkethet
Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åse Jørgensen <ase.jorgensenSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012