956 Barnehage og ledelse (førskolelærer)

Innledning

Fordypningen skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barnehage og ledelse. Studiet barnehage og ledelse tar utgangspunkt i barnehagen som lærende organisasjon, og setter fokus på pedagogisk ledelse og endringsprosesser i barnehagen.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i barnehage og ledelse er et fordypningsfag for førskolelærerstudenter siste studieår og emner fra pedagogikk må være bestått . Studiet er også en videreutdanning for førskolelærere.

Mål for studieprogrammet

Videreutvikle studentenes faglige kyndighet og dyktighet i forhold til barnehage og ledelse.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal ha innsikt i og kunnskap om ulike områder ved pedagogisk ledelse og personalutviklingsledelse i barnehagen.

Studentene skal ha innsikt i hvordan barnehagen som organisasjon blir påvirket av ulike interessenter.

Studentene skal ha kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon.

Ferdigheter:

Studentene skal ha innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen, og ha forståelse for de relasjonelle sidene ved ledelse.

Studentene skal utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av lederhandlinger i barnehagen.

Generell kompetanse:

Studentene skal få kompetanse om juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.

Studentene skal få innsikt i hva lederrollen innebærer i informasjons- og kommunikasjonssamfunnet.

Studentene skal få forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30BALED Barnehage og ledelse 30,00 O 15,0 15,0
Sum: 15,0 15,0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne
Studiet er delt i to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng.

Hovedemne 1: Ledelse i barnehagen og ledelse i det offentlige rom.

Hovedemne 2: Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon.

Samfunnsfag vil inngå som en del av hovedemne 1 og utgjøre 6 studiepoeng.

Internasjonalisering

Flerkulturelle perspektiver ivaretas i emnet.

Arbeids- og læringsformer

Se emneomtale.

Forholdet mellom teori/praksis

Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, blant annet i tilknytning til bacheloroppgave.

Vurderingsformer

Se emne for utfyllende informasjon.

Skikkethet

Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åse Jørgensen <ase.jorgensenSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 10.02.2012