2303 Engelsk 1, trinn 1-7 , bachelor
Innledning
Engelsk 1-7. trinn i grunnskolelærerutdanningen består av to emner på 15 studiepoeng, som gir kompetanse i grunnskoleundervisning i faget engelsk 1- 7:
Engelsk 1, Emne 1 (ENG 101)
Engelsk 1, Emne 2 (ENG 102)
I grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn går Engelsk 1 emne 1 i høst og emne 2 i vår.
Målgruppe og opptakskrav
Undervisningen starter på et nivå som legger til grunn at studenten har generell studiekompetanse i engelsk fra videregående skole, og studenten må selv ta ansvar for å nå dette nivået. Det er en fordel om studenten også har hatt fordypning i engelsk i videregående skole på Vg2 og Vg3 nivå, men dette er intet krav.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk i barneskolen. Generelt gir Engelsk 1 for 1.-7. trinn innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med spesiell vekt på begynneropplæring i engelsk. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Utvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse er sentralt.
Læringsutbytte
Se 101 og 102.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Engelsk 101 og 102 gir til sammen 30 sp over to semester med moduler i 15 og 15 sp.
Internasjonalisering
En studietur til York i England vil bli gjennomført i løpet av ENG 102 dersom det er økonomisk mulig. De som av ulike årsaker ikke kan delta på turen, skriver en egen oppgave innen kulturkunnskap etter nærmere avtale med faglærer. Ellers gjelder internasjonaliseringsavtaler i 3.årstrinn, se nettsida for internasjonalisering.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen gis hovedsakelig i form av forelesninger. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med noe selvstudium.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter svært viktig, og studentene må delta i minst 80 % av undervisningen. Studenter med for høyt fravær vil i utgangspunktet ikke kunne få avsluttende vurdering i faget. Se Engelsk 101 og Engelsk 102 fagplaner for mer informasjon.
Forholdet mellom teori/praksis
Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis. Studenter som av ulike grunner ikke er i praksis, skal skrive en fagdidaktisk oppgave i samråd med sin faglærer.
Vurderingsformer
Studentene vurderes i løpet av studiet og blir gitt individuell tilbakemelding underveis. Endelig karakter settes på bakgrunn av innleverte oppgaver, én skriftlig prøve i grammatikk, og én muntlig eksamen. Studentene får én samlet karakter hvert semester. Karakterskalaen A-F benyttes. Se Engelsk 101 og Engelsk 102 fagplaner for mer detaljert beskrivelser av arbeidskrav og vurdering.
Skikkethet
Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkathetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkahet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter R. Kavu Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Risley Kavu Ngala - 01.03.2012