964 Leire - Kunst og design 2

Innledning

I dette fordypningsstudiet har arbeid med bruksform og skulptur i leire og keramikk hovedfokus. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for utvikling og bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Utdanningen sikter mot undervisning i grunnskole, studieprogram for formgiving og design og håndverk i videregående skole, folkehøgskole og kulturskole. Studiet kan også være en av byggesteinene i en bachelorgrad innefor kunst og håndverk/design.

Planen bygger på fellesmålene for kunst og håndverk i rammeplan for Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.

Mål for studieprogrammet

Kandidaten skal

  • videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk.
  • videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø.

Læringsutbytte

Kandidaten

  • kan øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
  • kan beherske og anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
  • kan opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
  • kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
  • kan tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur innen spesialiseringsfaget og utvikle handlingskompetanse i forhold til vår kulturs tradisjon og fornyelse
  • kan tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
  • kan øke sine kunnskaper om barn og unges estetisk skapende arbeid med leire som materiale og utvikle kunnskap om å undervise elever med ulike interesser og forutsetninger

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V) S7(H)
964LEIR Dreiing i leire 15,00 O 15            
964SKFU Skulpturale formuttrykk 15,00 O 15            
964EPER Forming i leire i et etnografisk
perspektiv
5,00 O   5          
IFFVIT Vitenskapsteori 5,00 O   5          
IFFYPR Fag-/Yrkesdidaktisk praksis 5,00 O   5          
IFFBACH Bacheloroppgave/ avsluttende prosjekt 15,00 O   15          
Sum: 30 30 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne


Studiet er delt inn i følgende emner i tillegg til praksisperiode. Emnene bygger på hverandre teknisk såvel som faglig. De regnes som passeringspunkter som skal evalueres og før studenten får adgang til å avlegge

  • Dreiing i leire
  • Skulptur
  • Leire i et etnologisk perspektiv
  • Fagdidaktisk praksis
  • Vitenskapsteori
  • Bacheloroppgave

Se nærmere emnebeskrivelse: Leire/keramikk bruksform

Se også studiets hjemmeside

Internasjonalisering

I løpet av studiet blir det gjennomført studietur til f. eks. Oslo eller København hvor studentene møter kunst og formkultur og får erfaring med hvordan studiets fag håndteres i en flerkulturell kontekst.

Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda. Dette gir studentene anledning til å følge ulike nordiske kurser innen fagområdet.

Arbeids- og læringsformer

Studentene arbeider hovedsakelig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning i verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettet presentasjon er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger såvel som digitale presentasjoner.

Forholdet mellom teori/praksis

5 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole eIler andre pedagogiske miljø.

Alle studenter som ikke er i et treårig VKD-studium skal ha skolepraksis.

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres og leveres inn til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for å få gjennomføre avsluttende prosjekt / bacheloroppgave. Alle emner må være gjennomført og bestått for at studenten skal få vitnemål for gjennomført studieprogram.

Emnene kan ha ulike former for eksamen, alt fra mappeinnleveringer til skriflige prøver. (Se emnebeskrivelsene).

Emnekarakterene, samt tittel på avsluttende prosjekt/bacheloroppgaven føres på vitnemålet. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Emnet Fag- eller yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål. Ved ikke fullført studieprogram gis det karakterutskrift med oversikt over beståtte emner.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Skikkethet

All lærerutdanning omfatter skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet, og skal skje etter bestemte kriterier for vurdering slik de er angitt i Forskrift om skikkethetsvurdering i lærerutdanningene fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 10. oktober 2005 med hjemmel i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Vegard Fusche Hansen <Vegard.F.HansenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 04.01.2012