862 Småbarnspedagogikk for andre enn førskolelærere

Innledning

Fordypningsemnet skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barn under tre år.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er for allmennlærere, faglærere i praktiske og i estetiske fag med kompetanse fra 1 klassetrinn i skolen, barnevernspedagoger og spesialpedagoger som ønsker kompetanse likeverdig med førskolelærere. Studiet gir, sammen med Barnehagepedagogikk, kompetanse til å arbeide som pedagogisk leder i barnehage.

Mål for studieprogrammet

Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de aller yngste barna (0-3 år) i samfunnet vårt. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet ønsker en å utvikle studentens pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal:

  • ha oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen
  • utvide sin forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill
  • bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksne.
  • få kunnskap om ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen

Ferdigheter:

Studenten skal:

  • utvikle sin pedagogiske innsikt og faglig dyktighet i å arbeide mmed barn i alderen 0-3år.
  • skaffe seg utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra rammeplanens innhold og oppgaver(R-11)
  • styrke evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personalet, foreldre og andre voksne
  • kunne fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø

Generell kompetanse:

Studenten skal

  • skaffe seg økt bevissthet om samfunnets politikk i forhold til småbarnsfamiler og de yngste barna
  • bli bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30SMÅB Småbarnspedagogikk 30,00 O 15 15
Sum: 15 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er samling-og nettbasert med fire samlinger a to dager pr.semeter på Notodden. Oppgaver, veiledning og undervisning legges også på nett i mellomperiodene.

Fordypningen består av to hoveddeler som hver utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjør tilsammen 6 studiepoeng.

Hoveddel 1. De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn
Hoveddel 2: Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen

For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting, se emneplan for småbarnspedagogikk.

Internasjonalisering

Det flerkulturelle perspektivet er betydningsfullt i studiet.

Arbeids- og læringsformer

Se emneplan

Forholdet mellom teori/praksis

Oppgaver vil kreve kontakt og samarbeid med praksisfeltet.

Vurderingsformer

Se emneplan

Skikkethet

Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helge Røys <hele.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 02.03.2012