862 Småbarnspedagogikk for andre enn førskolelærere
Innledning
Fordypningsemnet skal videreutvikle studentenes faglige dyktighet og kyndighet i forhold til arbeidet med barn under tre år.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet er for allmennlærere, faglærere i praktiske og i estetiske fag med kompetanse fra 1 klassetrinn i skolen, barnevernspedagoger og spesialpedagoger som ønsker kompetanse likeverdig med førskolelærere. Studiet gir, sammen med Barnehagepedagogikk, kompetanse til å arbeide som pedagogisk leder i barnehage.
Mål for studieprogrammet
Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de aller yngste barna (0-3 år) i samfunnet vårt. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet ønsker en å utvikle studentens pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal:
- ha oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen
- utvide sin forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill
- bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksne.
- få kunnskap om ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten skal:
- utvikle sin pedagogiske innsikt og faglig dyktighet i å arbeide mmed barn i alderen 0-3år.
- skaffe seg utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra rammeplanens innhold og oppgaver(R-11)
- styrke evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personalet, foreldre og andre voksne
- kunne fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø
Generell kompetanse:
Studenten skal
- skaffe seg økt bevissthet om samfunnets politikk i forhold til småbarnsfamiler og de yngste barna
- bli bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er samling-og nettbasert med fire samlinger a to dager pr.semeter på Notodden. Oppgaver, veiledning og undervisning legges også på nett i mellomperiodene.
Fordypningen består av to hoveddeler som hver utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjør tilsammen 6 studiepoeng.
Hoveddel 1. De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn
Hoveddel 2: Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen
For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting, se emneplan for småbarnspedagogikk.
Internasjonalisering
Det flerkulturelle perspektivet er betydningsfullt i studiet.
Arbeids- og læringsformer
Se emneplan
Forholdet mellom teori/praksis
Oppgaver vil kreve kontakt og samarbeid med praksisfeltet.
Vurderingsformer
Se emneplan
Skikkethet
Det foregår løpende skikkethetsvurdering gjennom studiet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <hele.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 02.03.2012