114 Geografiske informasjonssystemer, fordypning
Innledning
Studiet er et tilbud til fagpersoner innen offentlig forvaltning og privat virksomhet som jobber eller ønsker å jobbe med kart og geodata. Disse får gjennom studiet kunnskap om digitale teknikker og metoder for etablering, analyse og presentasjon av geografisk informasjon.
Målgruppe og opptakskrav
- Kandidater med utdanning fra andre studier ved HIT, slik som natur-, helse og miljøvern, økonomi og administrasjon, kultur eller idrett/friluftsliv, som ønsker en påbygning/fordypning innen GIS.
- Kandidater som tar sikte på bachelorgrad/mastergrad og/eller videre studier, der hele eller deler av GIS-studiet kan inngå.
- Kandidater som ønsker å benytte enkeltemner fra GIS-studiet som valgemne i andre studier ved HIT.
- Kandidater fra andre studiesteder som ønsker en påbygning/fordypning innen GIS.
- Ansatte i privat eller offentlig virksomhet som ønsker påbygning/fordypning i GIS.
Studiet er et tilbud til studenter med 2 års høyere utdanning, med anbefalt 15-20 studiepoeng til sammen i matematikk, statistikk og informatikk. Søkere med relevant praksis og kortere utdanning blir vurdert individuelt. Det forutsettes grunnleggende IT-kunnskap og ferdigheter i bruk av Windows-applikasjoner.
Mål for studieprogrammet
Gi kandidatene kunnskap og ferdigheter i bruk av verktøy og teknikker for etablering og behandling av digital geografiskinformasjon. Gi kandidatene teoretisk kunnskap om grunnleggende og mer avanserte metoder for behandling og presentasjon av slik informasjon
Læringsutbytte
Kandidatene skal tilegne seg ferdigheter i bruk av programvare og annet teknisk utstyr for etablering, analyse og presentasjon av digital geografiskinformasjon. Eksempel på slike ferdigheter er: Praktisk bruk av landmålingsutstyr slik som totalstasjon, nivellerkikkert og GPS. Bruk av programvare for digitalisering av geografisk informasjon og etablering av geo-databaser. Anvendelse av avansert programvare for analyse av geografisk informasjon.
Kandidatene skal i tillegg tilegne seg teoretisk kunnskap om datastrukturering, analyse og presentasjon av geografisk informasjon. Eksempel på slik kunnskap er: Kunnskap om grunnleggende digitale geografiske datatyper, datamodelleringsmetoder, analysemetoder for geografiske informasjon og prinsipper for kartografisk presentasjon.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Ny fagblokk
|
Studiet er delt opp i emner som går over ett semester. Hele studiet er på 60 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester.
Internasjonalisering
Det er ingen konkrete tiltak for internasjonalisering av studiet
Arbeids- og læringsformer
- Forelesninger
- Praktiske øvelser på laboratorium eller utendørs
- Et større prosjektarbeid i grupper med veiledning
- Mindre prosjektoppgaver integrert i ordinære emner
- Selvstudium
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet har et betydelig innslag av praksis i form av arbeid med obligatoriske øvinger i utstyr- og programvarebruk
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Marit Skogli - 18.09.2012