Ferskvannsøkologi 4503

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

* generell kompetanse i ferskvannsøkologi som grunnlag for forvaltning og bruk av våre ferskvannsressurser

* kunnskap om viktige komponenter i vannets kretsløp

* kunnskap om viktige fysiske, kjemiske og biologiske prosesser i overflatevann

* kjennskap til viktige miljøproblem og påvirkning på ferskvann

* kunne tolke limnologiske data og kjenne til prinsippene for typifisering av vannforekomster og fastsettelse av økologisk status

* kjennskap til standard metoder for vannprøvetagning og vannanalyser

* kunne ta vannprøver i innsjøer og elver

* kunne artsbestemme viktige planter (makrovegetasjon og planteplankton) og dyr (dyreplankton og bunndyr) som lever i ferskvann

* kunne skrive en limnologisk feltrapport

Innhold

Ferskvannsøkologi er et tverrfaglig emne med samfunnsrettede tema integrert. Sentrale tema i forelesinger og øvelser er: nedbørfeltet og aktiviteter i nedbørfeltet, innsjødannelse, vann- og sedimentkjemi, stoffomsetning, viktige plante- og dyregrupper, forurensningskilder og helsekonsekvenser av forurensning, forsuring og kalking, metall- og organiske forurensninger, eutrofiering og restaurering, klimaeffekter på ferskvann, tolkning av ferskvannsøkologiske data på bakgrunn av EUs rammedirektiv for vann og klassifiseringssystem for vannkvalitet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i form av forelesning, seminar og feltkurs. Det viktigste innholdet i forelesingene er tilgjengelig for studentene i elektronisk form. Til hvert tema er det laget repetisjonsspørsmål slik at studentene kan jobbe videre på egen hånd med dette.

Studentene får utlevert ei obligatorisk gruppeoppgave med fysiske/kjemiske data fra ulike vannforekomster som skal tolkes og vurderes.

I emnet inngår en obligatorisk dag med feltprøvetagning fra is og ei obligatorisk felt- og laboratorieuke på våren.

Vurderingsformer

Det blir gitt karakter A - F på tre deler: Grupperapport fra feltkurs teller 20%, tolkingsoppgave 20% (gruppearbeid) og individuell 5 timers skriftlig slutteksamen som teller 60%. Alle deler må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Synne Kleiven <Synne.KleivenSPAMFILTER@hit.no> - 13.11.2012