Objektorientert programmering 6109

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene :

  • kjenne til, og kunne anvende objektorienterte programmeringsteknikker
  • kjenne til, og kunne anvende alle vesentlige deler av Java-språket
  • kjenne til, og kunne anvende utvalgte klasser fra Java SE klassebibliotekene
  • programmere enkle grafiske applikasjoner med Swing&awt klasser
  • forstå Modell-View-Controller-prinsippet for organisering av programkode og kunne anvende dette i en Java-applikasjon med grafisk brukergrensesnitt (GUI)
  • kunne anvende et moderne integrert utviklingsverktøy (IDE), og Javas API-dokumentasjon, i en praktisk programeringssituasjon
  • kunne gjøre grunnleggende testing og feilsøking av en Java applikasjon og distribuere/installere applikasjonen

Innhold

  • Klasser, objekter og referansevariabler.
  • Objektsamlinger med tabeller av objekter/referanser og klassen ArrayList.
  • Subklasser, arv og polymorfi.
  • Abstrakte klasser og programeringsgrensesnitt (interface).
  • Samarbeid og sammenheng mellom objekter.
  • UML-klassediagrammer.
  • Unntakshåndtering, serialisering og tekstfiler.
  • MVC-prinsippet og GUI-programmering med Swing&awt.
  • Testing, feilsøking, dokumentasjon og distribusjon av Java-applikasjoner.

Arbeids- og læringsformer

4-5 timer forelesning, øving og veiledning pr uke.

Vurderingsformer

En 4 timers, individuell, digital sluttprøve. Det blir gitt et antall obligatoriske oppgaver som skal være godkjent før man kan gå opp til sluttprøven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jon Kvisli <Jon.KvisliSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2012