MER UTE! - Barnehagens uterom som leik og læringslandskap MERUTE
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø som læringsarena for barns utvikling og helse
- teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barnas egne forutsetninger
- fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til arbeid med barn i naturen og barnehagens uteområder
- innsikt i barns relasjoner til natur og betydning av læring i kontekst med omgivelsene
- kunnskap om hvordan en uteleikeplass bygges opp og anvendes i praktisk pedagogisk arbeid med barn
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i barnehagens uteområder til ulike årstider
- tilrettelegge og gjennomføre naturfaglig læring med barn etter «forskerfrø metoden»
- planlegge og utføre fysiske aktivitet med barn og vurdere motorisk utbytte
- bygge opp en uteleikeplass med bevegelsesforsterkere
- vurdere sikkerhet på leikeplasser etter gjeldende forskrifter
Generell kompetanse
Studenten skal
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
- kjenne til karakteristikker, kvaliteter og sikkerhet i barnehagens utemiljø
- bruke uteområdenes anvendelighet i forhold til leik og læring
- ha innsikt i betydningen av fysisk aktivitet for barns utvikling og helse
- forså betydningen av uteområdenes muligheter for praktisk pedagogisk arbeid i barnehagen
Innhold
Emnet er rettet mot arbeid med barnehagens uteområder som arena for leik og læring med barn ute både innenfor og utenfor barnehagens gjerde. Dette konkretiseres gjennom å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn i barnehagens uteområder. Det legges vekt på å utvikle barns relasjoner til natur gjennom naturopplevelser, se og forstå dyr og planters liv i et økologisk samspill og i et bærekraftig perspektiv. Emnet skal gi innsikt i hvordan barnehagens lærende landskap kan gi barnet muligheter til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv. Arbeid med barnehagens uteområder skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogisk arbeid ute kan gi barna en autentisk forståelse av sammenhenger i naturen og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og kontekstuell læring.
Emnet søker å belyse og imøtekomme Lov om barnehager 2006 § 2: «Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktivitet i trygge og samtidig utfordrende omgivelser» og eksemplifiserer retningslinjene i Rammeplan for barnehagen 2011(R-11): «Barnehagen skal ha arealer og utstyr nok til lek og varierte aktiviteter som fremmer bevegelsesglede, gir allsidig bevegelseserfaring, sanserfaring og mulighet for læring og mestring».
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, feltstudier, praktisk arbeid med barn
Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
Feltkurs med individuell journal.
Gruppearbeid og praktisk arbeid med barn
Individuelle mappevurdering med karakter.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no> - 03.01.2013