DBVK - Det tredimensjonale bilde 959BILDE

Læringsutbytte

Læringsutbyttet i dette emnet forholder seg til studentens forståelse og nyttiggjøring av både teoretisk så vel som praktisk erfarte kunnskaper og ferdigheter og generell kompetanse innen følgende områder:

Kunnskap

  • kjennskap til samfunnets bruk av 3D visualisering innenfor kunst, design og media
  • kjennskap til relasjoner mellom digital tredimensjonal formgiving, formstudier og formgiving

Ferdighet

  • anvende tredimensjonale representasjoner av ulike typer digitalbaserte objekter i et virtuelt digitalt rom

· kan anvende form, oppløsning, overflate og lyssetting av digitale tredimensjonale objekter i rom

Generell kompetanse

  • har innsikt om sammenhengen mellom komplekse tredimensjonale former og bruk av elementærformer i oppbygningen av slike

Innhold

Det tredimensjonale bilde er et emne der arbeid med den virtuelle tredimensjonale formen representert i det todimensjonale plan problematiseres. Kjennskap og forståelse for en gjenstands visuelle oppbygging, tilstedeværelse og representasjon i det tredimensjonale rom utforskes ved arbeid med virtuelle objekter i virtuelle rom.

Aktuelt fagstoff innenfor emnet er til vanlig sentrert rundt iaktagelse og forståelse av taktil 3-dimensjonal form slik den representerer seg i virkeligheten, sett i sammenheng med digitalbaserte uttrykk, form- og gjenstandsforståelse, aktuell teknisk problematikk, kunstens og mediers bruk av tredimensjonale digitale uttrykksformer. Estetisk fagteori er også en del av dette emnet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter til vanlig innføring i praktisk arbeid med digitalbaserte 3D-verktøy og veiledning så vel som teori knyttet til fagområdet. Samspillet mellom estetisk formidlende og skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig og naturlig arbeidsmåte.

Vanlige arbeidsformer er bla innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger.Det spesifikke ved fagområdet, vekselvirkningen mellom faglig utøvende og skapende virksomhet på den ene siden og kulturell basis, fagteori og fagdidaktikk på den andre, ivaretas ut fra en helhetstenkning.

Prosjektarbeid, utstillingsbesøk, ekskursjoner er en del av studiet der dette er aktuelt.

Aktuelle interne/eksterne prosjekter kan i spesielle tilfeller erstatte oppgaveperioder, dersom disse blir faglig vurdert som en tilfredsstillende erstatning for en (eller flere) oppgaveperiode(r).

Vurderingsformer

Vurderingen bygger på dokumenterte resultater og/eller dokumentert arbeidsinnsats. Aktuelle oppgaver og krav blir til vanlig presentert både skriftlig og muntlig i emneperioden.

Individuelt praktisk, estetisk, skapende arbeid vil være sentralt sammen med dokumentert teoretisk kunnskap som viser sammenheng og helhet.

Alle oppgaver og/eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes. Dette gjelder også eventuelle krav til oppmøte (se eksamensreglement for detaljer om dette).

Det blir gitt karakter Bestått/ikke bestått på emnet.

Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Per Ola Juusola <Per.O.JuusolaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 29.04.2013