Fag-/Yrkesdidaktisk praksis IFFYPR
Læringsutbytte
Kunnskap
- til planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, presentasjon, vurdering og kritisk analyse av undervisning eller yrkesspesifikk praksis innen design-,kunst-, eller hånddverksfag.
Ferdighet
- tilegner seg læring gjennom fokus på yrkesfunksjoner og bruk av arbeidsoppgaver fra yrkeslivet
Generell kompetanse
- kjenne til hvordan en i fagdidaktikken kan tilrettelegge og drive undervisning for å oppfylle intensjoner i læreplanene, læreplananalyse, veiledning, vurdering og utvikling/endring
Innhold
Fag- og yrkesdidaktikken omfatter planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, presentasjon, vurdering og kritisk analyse av undervisning eller yrkesspesifikk praksis innen design-,kunst-, eller hånddverksfag.
Praksisperioden kan i enkelte tilfelle kobles opp mot studentens bacheloroppgave etter nærmere avtale med faglærer.
Undervisningen forholder seg til de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet.
Fokus rettes mot læring, behov og utvikling hos unge først og fremst i den videregående opplæringen. Design-, Kunst- og håndverkspedagogisk forståelse danner basis for undervisningen.
Yrkespraksis forholder seg til selve utføringen av yrket, til designprosesser og markedsøkonomi.
Fag- og yrkesdidaktikken inngår også i de andre emnene. Den fag- yrkesdidaktiske refleksjonen vil bli forsterket gjennom praksisundervisning og veiledning fra øvingslærer/ yrkespraksis, veiledning i bedrift.
Arbeids- og læringsformer
I ca 5 uker arbeides det med planlegging, gjennomføring, presentasjon og vurdering av undervisning eller praksis innen design-,kunst-, eller håndverksfag.
- enten i videregående opplæring/folkehøgskole (gjelder faglærerstudenter og de som velger en fri bachelor)
- eller ved deltaking i et yrke (gjelder VKD studenter)
Det arbeides i grupper, men hver student skal skrive en rapport over arbeidet sitt, der begrunnelser for valg og vurderinger er vesentlig. Likedan skal hver gruppe samlet presentere arbeidet sitt for resten av sine medstudenter, både med bilder og med fokus på en tematikk.
Praksisperioden kan i enkelte tilfelle kobles opp mot studentens bacheloroppgave etter nærmere avtale med faglærer.
Vurderingsformer
- Individuell rapport med begrunnelser for valg og vurderinger.
- Gruppepresentasjon av arbeidet med bilder og fokus på en tematikk.
Eksamen
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.04.2013