Kunst, design og arkitektur2 890KUDE2
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har et reflektert forhold til kunst, formkultur og massemedier i eget arbeid
- har kunnskaper om materialers egenskaper og uttrykkspotensial til eget skapende arbeid
- har kunnskap om organisering og tilrettelegging av funksjonelle verksteder og arbeidsforhold
- kan begrunne valg av innhold og arbeidsmåter knyttet til undervisningsplanlegging og gjennomføring av undervisning på ungdomsskoletrinnet
- har kunnskaper om digitale medier
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende idebaserte og problemløsende arbeidsmetoder på et reflektert nivå
- kan anvende ferdigheter og kunnskaper i visuelt arbeid i for eksempel rått/tørt tre, leire, metall, tekstil, papirkvaliteter, snø, syntetiske materialer eller kombinasjoner av dette
- kan vise et reflektert forhold til kunst, formkultur og massemedier i eget arbeid
- kan bruke fagbegreper ved formidling av kunst og formkultur til elever på ungdomsskoletrinnet
- kan gjennomføre et entreprenørskapsorientert prosjekt
- kan gjennomføre enkel prosjekteringsoppgave med vekt på grunnleggende arkitektoniske kvaliteter
- kan formgi produkter med inspirasjon fra hard og myk duodji.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan problematisere erfaringer knyttet til eget skapende arbeid i sammenheng med gjeldende læreplaner for ungdomsskoletrinnet, didaktisk og teoretisk refleksjon
- kan utnytte emnet til å fremme gjennbruk og bærekraftig utvikling
Innhold
I kunsthåndverk, design og arkitektur 2 vektlegges sammenhengen mellom form, funksjon, materialvalg og teknikk. Dette sees i sammenheng med gjenbruks-, miljø- og ressursaspektet. Arkitektur forholder seg til romlige forhold, dagslyset og materialitet, den enkelte bygning, byen og til landskapet og samspillet mellom disse. Gjennom studiet rettes søkelyset mot IKT som verktøy gjennom hele den skapende prosessen, - fra innhenting av data til presentasjon og andre digitale formidlingsformer.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike former. I løpet av studiearbeidet skal studentene få allsidige erfaringer med faglige lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjoner
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Obligatorisk frammøte
Deler av studiet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i årsplan/semesterplan/periodeplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurderingsformer
Avsluttende mappe som teller 100%
- Tre arbeidskrav hvor en av disse velges av kandidaten. Det gis ikke delkarakter på mappen, men alle arbeidskrav må være bestått.
Med arbeidskrav menes:
- Et eller flere produkt, utprøvinger, dokumentasjon, refleksjon, presentasjon som inngår i en helhet (oppgave)
Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 30.08.2013