Kunsthåndverk og design 1 890KUDE1

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har grunnleggende kunnskaper innen ulike teknikker, redskaper og materialer
  • har kunnskap om ulike design og formgivingsprosesser fra idé til ferdig produkt
  • har kunnskap om fagdidaktiske problemstillinger og metoder knyttet til småskole og mellomtrinnet i grunnskolen
  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap og kreativitet
  • kan beskrive, drøfte og vurdere relevant teori i forhold til skapende arbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende og dokumentere kreative arbeidsmetoder i eget arbeid
  • har kunnskap om og kan utforske materialers egenskaper og uttrykkspotensial og kan vise evne til problemløsing og originalitet
  • kan bruke kunst og formkultur som inspirasjon og utgangspunkt for eget skapende arbeid
  • kan anvende og vedlikeholde ulike typer verktøy og maskiner
  • kan legge til rette for bruk av digitale medier som verktøy for elever i deres skapende prosesser
  • kan presentere og formidle eget skapende arbeid gjennom rapporter, utstillinger, muntlige og digitale presentasjoner

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglig arbeid på barnetrinnet

Innhold

Emnet Kunsthåndverk og design relateres mot hverdags- og kunstobjekter og vektlegger kunnskaper og erfaringer som tilegnes gjennom praktisk kreativt arbeid, refleksjoner og teoretiske studier. Form, funksjon, materialvalg og teknikk er grunnlag for kunsthåndverk og design. Tilegning av håndverksteknikker, verktøybruk og maskinopplæring er viktige aspekter i opplæringen. Kunnskap om organisering og tilrettelegging av funksjonelle verksteder og arbeidsforhold, vedlikehold av verktøy og maskiner er en del av dette. Emnet problematiserer bruk av teknologi i forhold til verdier i fag, kultur og samfunn.

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • verkstedarbeid
  • forelesning
  • demonstrasjon
  • klasse og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid
  • problemløsning, individuelt/i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • ekskursjon

Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.

Obligatorisk frammøte

Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av emnet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Vurderingsformer

Inntil to mapper med skriftlig/visuell dokumentasjon inkludert fagteori og fagdidaktikk

Med mappe menes:

  • et konkret produkt som løsning på en gitt oppgave
  • flere produkt, utprøvinger, dokumentasjon, refleksjon, presentasjon som inngår i en helhet (oppgave)

Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 30.08.2013