Produktdesign 1 10PRODES 1

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Kjenne til og kunne anvende både tradisjonelle og nyere designrelaterte metoder.
  • Kjenne til andres løsninger innenfor produktdesign område og samtidig design og designhistorie
  • Ha bred kunnskap om materialer, deres egenskaper og bruksområder, og kunne vurdere og velge i forhold til gitte designkriterier.

Ferdigheter

  • Vise evne til ideutvikling og visualisering av løsninger ved bruk av ulike tegnetekniske metoder og arbeid med modell og prototype.
  • Anvende idéutviklingsmetoder og løse problemer ut fra ulike tema, arbeidsmåter og innfallsvinkler

Generell kompetanse

  • Ha innsikt i samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som for eksempel konsekvenser av ressursbruken for miljøet og anvende dette i eget design arbeid.

Innhold

Arbeidet i dette delemnet har fokus på etablering av grunnleggende innsikt i produktdesign. Det blir lagt vekt på praktisk designarbeid enten ved å identifisere behov for større eller mindre forbedringer av eksisterende produkter, eller ved å utvikle egne ideer. Det praktiske arbeidet settes i en designmetodisk ramme med særlig vekt på produktanalyse.

Arbeids- og læringsformer

Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.

Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet

Vurderingsformer

Avsluttende vurdering i emnet er bestått/ikke bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunhild Lien <Gunhild.LienSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Lyngvær Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no> - 09.12.2012