Skulpturale formuttrykk 964SKFU

Læringsutbytte

Kunnskap

  • ha kunnskap om viderekommende formteori og ha arbeidet med komplekse formsammenstetninger.
  • ha kunnskap om grunnleggende keramisk kjemi
  • ha kunnskap om relevante ovner og brenningsteknikker i skolen. Dette innebærer også sikkerhetskunnskap om arbeid med leire, glasurer og ovner med barn og ungdom.

Ferdigheter

  • støpe med komplekse gipsformer og trykke ut større arbeider i leire.
  • lage prøver med høytbrennende leirer og glasurer.Ha kjennskap til kjente glasurer som Okseblod, Celadon, Ten Moku med fler.
  • kunne forskellige brenningsteknikker og arbeide med både gass og elektisk ovn.
  • ha fått erfaring med leiras kunstneriske og kommunikative uttrykksmuligheter.
  • bruke sine glasurkunnskaper og tekniske ferdigheter til mer videregående arbeider i leire.
  • gjennomføre undervisning i arbeid med skulpturale uttrykk i videregående skole.

Generell kompetanse

  • opparbeide erfaring med leiras uttrykksbærende og kommunikative muligheter.

Innhold

Emnet omfatter tredimensjonalt arbeid i leire, både bilde/skulptur og arbeid i spennet mellom bilde og bruksform. Studentene skal opparbeide erfaring med leiras uttrykksbærende og kommunikative muligheter.

I dette emne vektlegges utprøving og trening i modellering av form og oppøving av formforståelse. Det fokuseres på overflatestrukturer og relieffvirkninger. Studentene skal kunne lage gipsformer av koplekse former. De skal utvikle glasurer på et høyere nivå enn leire 1.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til skolens leireverksted der det vil foregå innføringer, seminarer og veiledninger. Det forventes at studentene utøver stor grad av egeninnsats på verkstedene.

Vurderingsformer

Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.04.2013