Tre med metall 1: Design og produktutvikling 908DEPR

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har kunnskap om andres produkter innenfor fagfeltet
  • har kunnskap om tradisjonelle- og samtidsformuttrykk i tre og metall og kan anvende dette i arbeidet med egne produkter
  • kjenne til de stadiene i design prosessen

Ferdigheter

  • har innsikt i og kunne anvende kunnskapen om samspillet mellom materiale, redskap, teknikk og ønsket funksjon og formuttrykk
  • kan reflektere over og forklare hvordan egne og andres arbeider fungerer visuelt og fysisk, i de sammenhenger de er tenkt til eller plassert i
  • kunne anvende ulike metoder i egen prosess

Generell kompetanse

  • har innsikt i samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som for eksempel konsekvenser av resursbruken for miljøet og anvende dette i eget design arbeid.

Innhold

I dette emnet legges det vekt på innlæring av metoder i design og produktutvikling. Gjennom formale, teoretiske og praktiske prosesser skal studentene tilegne seg kompetanse knyttet til arbeid med tre og metall i et design- og produktuviklingsperspektiv. Utvikling av praktiske ferdigheter hører også til arbeidet med dette emnet. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en faglig detaljkunnskap og innsikt i sin design virksomhet

Dette emnet bygger videre på emne 505 MRT material, redskap og teknikk (10 stp).

Design og produktutvikling innebærer arbeid med oppgaver gitt fra et eller flere av områder som: Møbeldesign: Møbel er et hovedproduktområde i arbeid med tre. Området deles i to hovedkategorier: bærende møbler og oppbevarende møbler.
Mindre gjenstandsdesign: Dette omhandler andre mindre produktkategorier i tre og/eller metall.
Smykkedesign: I dette hovedområdet arbeides det med smykke i bred betydning av begrepet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og tre- og metallverksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gies veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder, og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2012