Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for lærere ENG 103
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 2 emne 1
Kunnskap: Studenten har
kunnskap om ulike nyanser ved lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, samt kulturelle konvensjoner for språkbruk
kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og kjennskap til noen varianter av engelsk
innsikt i ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæring i et samtidig og historisk perspektiv
kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
kunnskap om hvordan gjeldende læreplan for skolen gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid
Ferdigheter: Studenten kan
bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
veileda elever i deres språkutvikling ved å gjøre dem bevisst ulike trekk ved det engelske språket som skiller det fra morsmålet
begrunne valg av læringsaktiviteter etter elevenes behov
kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
Generell kompetense: Studenten kan
reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
vedlikeholde og utvikle egen språklig kompetanse
Innhold
Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 1.-7. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir fordypning i språkopplæring og i valg og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Emnet gir større konsentrasjon i fagdidaktiske utfordringer i begynner-opplæringen (1- 4) og i opplæringen av elever på slutten av barneskolen (5-7). Engelsk 2 omfatter språkets oppbygging, videreutvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse samt kritisk vurdering av ulike sider ved engelskundervisning for barnetrinnet. Det dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.
Engelsk 2 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 103 og 104. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.
Det samme gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.
Vurderingsformer
Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.
Sluttvurdering
En hjemmeeksamen som teller 50 % av den endelige karakteren.
En skriftlig prøve på 4 timer som teller 50 % av den endelige karakteren.
Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 23.01.2013